O saptamana in urma, la 16 iunie 2008, am fost invitat sa vorbesc, impreuna cu Dan Dungaciu, prof. Brezianu, Vlad Spanu si Vladimir Socor, la un seminar international organizat de catre Institutul pentru stinte politice si relatii internationale a Academiei Romane si Fundatia Moldova de la Washington, despre Republica Moldova si integrarea sa europeana si relatiile cu NATO.
In cadrul seminarului a fost discutata situatia pre-electorala cu tot cu deficientele de democratie (Dan Dungaciu), dar si relatiile RM-Romania (Brezianu), precum si solutionarea conflictului transnistran (Socor). Organizarea acestui seminar a avut loc la Muzeul Cotroceni, cu alte cuvinte chiar sub aripa presedintiei romane. Faptul ca acesta a fost un seminar care a fost organizat dupa patru ani de la ultimul eveniment de acest gen, precum si faptul ca a fost primita aprobarea pentru desfasurarea acestui seminar la Cotroceni denota ca subiectul este de un interes deosebit in contextul actual al relatiilor, proaste, cu Romania.
Evenimentul a fost "acoperit" intr-o maniera extensiva de catre Moldova Suverana si anumite persoane si servicii din Republica Moldova, care au atacat seminarul si organizatorii sai fara sa mentioneze direct ca e vorba de acest eveniment. Cum este posibila o asemenea performanta - ei bine, voi face publicitate Moldovei Suverane si voi spune ca desi pare neverosimil - este adeverat.
La 17 iunie, ziua imediat dupa seminar, aceasta publica o "opinie a unui cititor", un articol care se numeste "Atacuri romanesti asupra neutralitatii tarii noastre" si care de cativa amici a fost asociata cu scrisul unei persoane apropiate unui consilieri din Presedintia RM.
A doua zi Moldova Suverana primeste ajutor calificat - "proba" de "conspiratie globala" asupra micei tari Moldova, care precis este tinta a toata lumea dimprejurul nostru, care toti vor sa ne cotropeasca - totusi, multa lume presupune ca aceasta "mostra" ar fi "ajutor de la "organe"". Acest "articol", care seamana a raport-paranoie atat de specifi enigmaticelor "organe" - afirma ca mai toti absolventii institutiilor de invatamant din Romania sunt "spiuni rumani". Ma intreb in a cata generatie? Ma intreb ce sa spun despre cei care au absolvit in Rusia? Sau Marea Britanie, or poate Franta, or, poate Doamne fereste(?), in Israel?
Si cum Republica Moldova este, daca sa ne uitam drept si sa gandim asa cum scrie aghentu 007 de la Moldova Suverana, o tara mica - asta inseamna ca toti suntem aghenti si ne spionam unul pe altul, numai ca inca nu ne-am depistat unii pe altii, sau poate ne-am depistat dar nu recunoastem si continuem un joc dublu, sau poate... stop, ca ajung s agandesc ca absolvent al FSB-ului rusesc... glumesc, cred.
In fine s-a ajuns si la atacuri la persoana - iar co-organizatorul seminarului Dan Dungaciu a avut aceasta "onoare" de la Moldova Suverana, in care s-a scris sa despre asa-zise pseudo-seminare de integrare europeana, fara sa mai zica care anume, sau unde. Ori poate iarasi o fi scris articolul un alt mare "spion", sau, cine stie, vre-un alt "organ", ca doar nu le-au tradus din alte limbi, de exemplu romana sau alta.
Mesajul de final al Moldovei Suverane este - nu atrageti atentia la tot felul de seminare organizate cu sau de romani despre integrarea europeana a Republicii Moldova, de parca am trebui sa intelegem ca integrarea europeana nu mai este importanta?
Si ce sa credem noi, locuitorii Republicii Moldova, unde tocmai Moldova Suverana are un statut, nu si mesaj, special, constructiv... ei, iata ca personal voi crede ca situatia e mai proasta decat ni se pare si asta pentru ca acoperirarea mediaica din partea celelilalte mas-media din Moldova a lipsit aproape cu desavarsire(exceptie Radio Europa Libera si... Unimedia, despre care puteti specula "europeneste" cat doriti, dar faptul e fapt). Si tot aceasta pe fundalul afirmatiei organizatorilor ca invitatia a fost transmisa la toate agentiile din Republica Moldova si reactiilor dedicate, de trei zile in sir, a Moldovei Suverane...
O astfel de reactie la un seminar este simptomatica pentru realitatile ce ne asteapta pe parcursul anului 2008 si in 2009? Sa vedem impreuna, totusi, mai departe. De fapt, la seminar s-a vorbit mult despre ce se intampla in Moldova, dar mai putin despre ce se intampla in Romania vizavi de Moldova. Motivul este ca majoritatea participantilor au avut impresia ca la Bucuresti nu exista o viziune clara, pur si simplu o intelegere, despre situatia din Republica Moldova si ce trebuie de facut in conjunctura actuala. Fostul Prim-Ministru Roman a amintit ca uz acord putea fi semnat, dar acum se pare ca situatia s-a schimbat. Adevarat, dar atunci nimeni nu stia cum se va schimba situatia, nici macar situatia din Romania. Toti ne credem vesnici(?), chiar si guvernarea actuala de la Chisinau asa se crede, asa s-au crezut si se vor crede alti aflati la guvernare? Sau, poate, pana la urma, nimic nu-i vesnic pe pamant...
Romania de acum, se pare, oscileaza intre declaratiile partidelor si figurelor politice utilizand subiectul Republicii Moldova pentru un efect politic intern, fara sa mai tina cont de de efectul in RM si, pe de alta parte, intre teama de a strica si mai mult relatiile cu autoritatile de la Chisinau, dar si in speranta unor schimbari (de vis, se pare). Chisinaul oficial de acum este multumit - un asemenea comportament este exact ceea ce isi dorea de dreagul unei relatii mai bune cu Rusia. De fapt, schimbari in 2009 pur si simplu nu vor fi, spun "taind in carne vie",ca sa fie clar - barometrele actuale arata ca procentajul la alegeri poate varia astfel incat din partidele deja in Parlamentul RM - PCRM ar putea lua 32% din voturi, AMN vre-o 12-14%, iar PPCD, PD si PL putin asupra pragului de 6%, pe cand PLDM e pe sau pe-sub prag, iar PSD-PDS nu trec si au scopul sa-si mentina in mainile lor macar orasul Chisinau, ca altfel dispar. Am menitionat la Bucuresti si faptul ca "Presedintele tuturor cetatenilor RM" le-a indicat cu cine sa voteze, intr-o maniera care, iata, nu corespunde promisiunii sale pe care a facut-o cu cateva zile anterior la Bruxelles sa asigure alegeri libere si corecte - am in vedere interviul sau de la NIT din 30 mai, dupa ce pe aripile euforiei europene a spus - votati PCRM, PD si PPCD. Democratie...
Nu stiu daca mesajul privind cum va evolua situatia politica din Republica Moldova a fost inteles de oficialii din Romania. Totusi, am inteles ca in sala au fost prezenti responsabili de la MAE-ul roman, Directia Relatii cu Romanii de Pretutindeni (ah, rumanii istia), dar si de la Presedintie. Am mai vazut in slaa pe cineva care discuta subiectul Moldovei si cu Prim-Ministrul roman. Am auzit ca reprezentantii oficiali din Romania au incercat sa afle cat mai mult despre politica actuala a guvernarii comuniste vizavi de Romania de la persoane care discuta cu guvernantii de la Chisinau. Am sugerat si eu, in discursul meu, ca reprezentantii Romaniei sa inceapa un dialog cat mai activ cu autoritatile din Republica Moldova, indiferent de dificultatile acestei incercari. Se pare ca tocmai ca sa confirme prezenta acestor difcultati, chiar oficialii de la Chisinau au refuzat zilele astea vizita lui Geoana - presupun ca cineva si-a amintit de declaratiile cum trebuie tratata Moldova cand se poarta "urat" cu Romania. Insistenta de a veni la Chisinau este o parte necesara si doar un prim pas pentru Romania. Despre celelalte voi vorbi in timp si, cu putina intelegere, voi face referinte si la relatia noastra cu Ucraina.
In fine, evolutia relatiilor cu Romania, dar si cu Ucraina este, de fapt, ostateca relatiilor cu Rusia si procesului electoral din Republica Moldova. Desi Presedintele Ucrainei incerca sa vina la Chisinau pentru a normaliza relatia pe axa Kiev-Chisinau-Bucuresti si a incerca sa discute subiectul transnistrean, cred ca o asemenea tentativa este sortita esecului pana Moscova va purta Chisinaul oficial "de nas". Iar Moscova intentioneaza sa faca exact asa. In asemenda circumstante Moldovei ii vor fi utili acei avocati despre care spune acum ca nu are nevoie - atat de Ucraina, cat si de Romania, perceptuta in Europa, deschis sau in soapta, drept aliatul natural al Moldovei si care e considerat de populatia Moldovei drept stattul care poate contribui cel mai mult la integrarea noastra europeana, dar vom avea nevoie si de Lituania, Slovenia, Croatia, Polonia si nu in ultimul rand de SUA si multi altii. Relatiile cu Rusia sunt importante, dar trebuie sa intre in albia normalitati, nu subsidiaritatii.
--------
Iata ca despre aceste fapte am si vorbit in interviul publicat astazi in ziarul Timpul, pe care-i multumesc pentru faptul ca sunt integrationisti europeni pe baricade, asa cum veti vedea si din interviul facut de ei cu mine - il puteti citi in format electronic daca click-ati aici: http://www.timpul.md/Article.asp?idIssue=795&idRubric=8218&idArticle=18661
Monday, June 23, 2008
Friday, June 13, 2008
Emotional - no fear, Moldova!
This is an emotional outcry to myself, and not a political message, this is a reminder of who we are and possibly of who we can become, don't read it if you dislike emotions, official rigidity and reason are not compatible with this writing, these are just writer's feelings of the moment, raw feelings, so don't try to place this message into a literary sphere, it isn't an art message, but it is not a report either, it is about me and it is about us, for me and us to understand, for you to try to listen
We live it, we are part of here and see it every day, it happens to us, not to anyone else, it is not a fiction, it is a reality, we are people, not stock, we are poor, not stupid, many of us know the words of "important people" and their "enemies"
loyalty, clan, trust, secrecy, devotion...
All of us, who think and do not speak, know what these words mean, us, being brought up with the most important proverb here that says "the bent head will not be cut by the sword", being brought up with the idea "obey!" or face the consequences, thinking and being afraid of that, we know we've seen, in our hidden hearts, what these words mean
insecurity, fear, blindness, lack of knowledge, tirany and totalitarianism...
You know it as well, you know what we talk about, seeing children foolishly shouting what they can not do and being threatened and intimidated, just like we were, hiding, but they are children nonetheless! We are no more.
Don't hide!
Don't stand apart!
We live it, we are part of here and see it every day, it happens to us, not to anyone else, it is not a fiction, it is a reality, we are people, not stock, we are poor, not stupid, many of us know the words of "important people" and their "enemies"
loyalty, clan, trust, secrecy, devotion...
All of us, who think and do not speak, know what these words mean, us, being brought up with the most important proverb here that says "the bent head will not be cut by the sword", being brought up with the idea "obey!" or face the consequences, thinking and being afraid of that, we know we've seen, in our hidden hearts, what these words mean
insecurity, fear, blindness, lack of knowledge, tirany and totalitarianism...
You know it as well, you know what we talk about, seeing children foolishly shouting what they can not do and being threatened and intimidated, just like we were, hiding, but they are children nonetheless! We are no more.
Don't hide!
Don't stand apart!
Monday, June 9, 2008
In Brussels - promises of democratic elections. The real thing – in Chisinau Municipal Council.
Pentru versiunea in limba romana mergeti pana la sfarsitul acestei postari si apasati “read more” si se va deschide versiunea extinsa, adica cea engleza, urmata mai jos de cea romana. Romanian version - click below on Read More link, at the end of this post (it will open both English [first] and Romanian [below the English version]).
-----------------
Just two weeks ago, the European officials asked the leadership of the Republic of Moldova in Brussels to ensure free and democratic elections in 2009. These elections are supposed to be a test of democracy in the Republic of Moldova, in fact a test of democracy of the governing communist party and a trial of sincerity regarding those communist leaders’ statements according to which we should build “Europe, here, at home .”
“The elections in Moldovan Parliament in 2009 will be democratic and transparent" and “This is the permanent care of the Moldovan authorities" answered the President of the Republic of Moldova to the European officials. The President reiterated these promises to its population as well, once again, at his return to Moldova, in a discussion with mass-media.
Can we actually find here any promise of the same democratic behavior in the Chisinau Municipal Council, and other administrative units in Moldova where the majority of the seats do not belong to the governing party since last elections? Probably this is not the case, because it seemed to some local “shrewd” politicians that on 28 May in Brussels there was a an exchange about 2009 elections mainly. This discussion comes, as we understand, as a result of the worsened political climate. However, the Brussels discussions on 2009 elections seemed less to indicate towards the current local political atmosphere that came after local elections, while focusing on the 2009 – we understand, of course, that, as everywhere, in Moldova the politics are a continuous process and the 2009 elections indeed will be built upon the results of 2007 local elections, with the same participants and sometimes nearly similar approaches, call it policies if you like.
While mentioning 2009 elections context, it might seem to a local observer that such a link is less observed by the governance, although there is an indirect recognition of the problems that the local administrative units are facing. We mean those electoral units where people voted other parties than the communist one. And, as we know, those units were threatened to receive no funding from the central State budget, a promise that is still in effect, after Brussels visit. The impression is that the 2009 promises of democratic elections are disconnected from the political life on local level and from those problems that still continue in Chisinau and other units not under communist control. It, therefore, seems that somehow Moldovan democracy arrears from the past, including those stemming from the power struggle of the 2007 local elections, although valid until today, have been presented as having nothing to do with 2009 – and that is not the case.
These days new problems were created in the Chisinau Council, where the power struggle is far from “democratic and transparent”. In general political terms this is happening after the strong advise given by the Head of the Moldovan State, in an interview to a subsidiary TV station, on 30 May, to its populace, to vote in 2009 only three certain political parties (his and two that he supports), a fact that is indeed “transparent”, however if we see the President of Moldova as a person that represents ALL the citizens of his country... That advise also comes after Brussels promises. Another recommendation, after the Brussels promises of democratic and transparent elections, broadcasted in Vladimir Voronin’s interview was a strong advise to Chisinau town citizenry to revoke the current Liberal Mayor through a referendum that will be started (by whom?), in autumn.
Against this background, we should now look at the current situation in the Chisinau Municipal Council, where a few political parties (social-democrats, communist and others) “elected” in a secretive, separate meeting, last Friday an alternative Chairman of the Council, creating chaos and disarray, since these “elections” resulted in two Chairmen pretending for one chair.
Perhaps we should ask ourselves how true are the following presumptions and speculations of discrepancies between statements and deeds on example of Chisinau Council – and since these are speculations, we can go far enough. A social-democratic party initiated the “alternative” elections of the Chairman of the Chisinau Municipal Council – it just happens that one of social-democrat leaders quickly gets rid of lawsuits against him (previously initiated by the communists, as it was speculated), those lawsuits were considered as tools of communist political pressure, while now there is little talk about it, those lawsuits were meanwhile quietly solved in a justice system that is under unrecognized communist influence. Furthermore, a component of this social-democrat party is present in the Moldovan Parliament and currently votes some of the laws in line with the communist party. Finally, the very same social-democrat leader that initiated the "coup d’état" in the Council, as a result of these “alternative” vote is elected as the Chair of this important Municipal body. The vote is supported by the… communist party and other political bodies in good relations with the communist party. Perhaps not by accident exactly the same time when the local social-democrats and communist were staging this spectacular split, with raised voices and threats in the Municipal council, the local branch of the PRO-TV showed, in its news broadcast the pictures of unusually active police presence with additional posts around the Municipality, just a few days after police removed its presence from the Municipality under pretences of lack of personnel?
One can say that this is a large amount of speculation – for some it can be true, however, when we see that one thing is promised in Brussels and on the other hand there are actions in local Councils that come against these “democratic” promises, the only thing that one can do is to speculate. One can wonder if this is the “transparency” of the governing act, or is this the solution for strengthening the democracy in a “vertical” style? Are we facing another event that is only interesting for the local political parties, because these are mere speculations, or because this is too uncomfortable topic right now, since there are 2009 elections coming, which are more important for the future (whose)? The past practices, however, lean over 2009 elections, the temptation is not gone, appeasing promises can not substitute the reality on the ground – the voters of Chisinau, which are almost a third of the country, are important enough for the governance in 2009 elections as well. Should we, therefore, understand that “Europe, here, at home” differs in statements and implementation – are we all suggested to believe that 2009 will be in 2009, while 2007 results and current struggles are “just another story” that one shouldn’t look into? The simple voter might be tired and confused to care.
-----------
Daca apasati pe read more veti deschide versiunea completa a postarii, care include atat versiunea engleza cat si cea romana. In “geamul” nou care se va deschide prima va fi versiunea engleza, deci pur si implu mergeti mai jos pe pagina si gasiti versiunea romana.
La Bruxelles – promisiuni de elegeri democratice. Realitatea – in Consiliul Municipal Chisinau
Doar doua saptamani in urma, oficialii europeni au cerut la Bruxelles alegeri libere si democratice in 2009 de la conducerea Republicii Moldova, aceste alegeri urmand sa prezinte un test al democratiei in Republica Moldova, de fapt un test al democratiei a partidului comunist de guvernamant si o incercare a sinceritatii declaratiilor facute de liderii comunsti privind dorinta de a construi "Europa la noi acasa".
"Alegerile in Parlamentul Moldovei din anul 2009 vor fi democratice si transparente" si "Aceasta este grija permanenta a autoritatilor moldovenesti" a raspuns Presedintele Republici Moldova oficialilor europeni. Preseditele a reiterat aceste promisiuni si populatiei inca o data la revenirea in tara, in cadrul unor discutii cu mass-media.
Vedeti undeva o promisiune ca totul va fi democratic si in Consiliul Municipal Chisinau sau alte unitati teritorial administrative in care majoritatea, de la ultimele alegeri locale, nu este detinuta de catre partidul de guvernamant? Probabil nu este cazul, pentru ca unor politicieni “smecheri” locali li s-a creat impresia ca pe 28 mai la Bruxelles s-a discutat mai mult despre alegerile din 2009. Intelegem ca o asemenea discutie de la Bruxelles vine in rezultatul unei deteriorari a climatului politic.Totusi, se pare ca discutiile la Bruxelles au indicat mai putin in directia climatului politic actual de dupa alegerile locale, dar s-au axat pe alegerile din 2009 – intelegem, evident, ca tot asa cum si in alte tari, si in Moldova politica este un proces continuu si nu exista rupturi in politica, iar alegerile din 2009 vin in urma celor locale din 2007 si la ele participa aceleasi partide cu aproape aceleasi atitudini, numiti-le politici daca doriti.
In timp ce mentionam alegerile din 2009, unui observator local i-ar parea ca in cazul partidului de guvernamant se evita conexiunea dintre situatia politica in alegerile din 2007 si 2009, chiar daca exista o intelegere indirecta a problemelor unitatilor administrative-teritoriale din Moldova in care populatia a votat, democratic de altfel, alte partide decat partidul comunist. Stim ca aceste unitati au fost amenintate ca nu vor primi fonduri din bugetul de stat, o promisiune care intelegem ca este inca valabila, chiar dupa vizita la Bruxelles.Se creaza impresia ca promisiunile privind alegerile democraice din 2009 sunt deconectate de viata politica de nivel local si de acele probleme care continua in Chisinau si alte unitati care nu sunt controlate de partidul comunist. Asftel, pare ca restantele democratice din alegerile locale trecute, desi sunt valabile astazi, sunt prezentate drept pobleme care nu au nimic comun cu 2009 – ceea ce nu este cazul nostru.
Chiar ziele treucte au aparut probleme noi in Consiliul Municipal Chisinau (CMC), unde lupta pentru putere este departe de a fi “democratica si transparenta”. In termeni politici generali aceste lupte se intampla dupa indemnul insistent al sefului statului, de la postul de televiziune subsidiar NIT, de a vota doar anumite trei partide (al lui si cele doua pe care le sustine), un indemn cat se poate de "transparent", dar daca il privim ca Presedintele care reprezinta TOTI cetatenii tarii… Acest indemn vine, de asemenea, dupa promisiunile din mai de la Bruxelles. O alta recomandare, care vine tot dupa promisiunile de la Bruxelles privind alegeri democratice si transparente, am fost si ea transmisa in aelasi interviu al lui Vladimir Voronin catre cetateni orasului Chisinau – prin aceasta se recomanda ca cetatenii sa sustina procedura de revocare a primarului liberal, care va fi pornita (de cine oare?) in toamna.
Sa privim acum, pornind de la circumstantele expuse mai sus, la situatia actuala din Consiliul Municipal Chisinau, unde cateva partide politice (social-democratii, comunistii si altii) au “ales” intr-o sedinta secretoasa si separata, vinerea trecuta, un Presedinte al Consiliului “alternativ”, creand haos si dezordine, deoarece aceste “alegeri” au rezultat in doi Presedinti care pretind la acelasi scaun.
Poate ca ar fi bine sa ne intrebam pe cat de adevarate ar fi urmatoarele presupuneri si vehiculari privind discrepante intre declaratii si actiuni, luand drept exemplu cazul Consiliului Chisinau – si deoarece acestea sunt doar presupuneri si vehculari, putem merge destul de departe in aceste presupuneri. Astfel, un partid de formatiune social-democrata a initiat alegerile “alternative” a Presedintelui Consiliului Municipal Chisinau – poate este intamplator, dar tocmai unul din liderii acestui partid a reusit sa rezolve relativ repede problema proceselor de judecata pornite impotriva sa (initiate de partidul comunist, se zice), iar noi ne amintim ca acele acuzatii legale au fost considerate drept metode de presiune politica din partea partidului comunistilor asupra partidului sau, pe cand acum nu se mai discuta despre acele presupuse incalcari legale, care acum sunt rezolvate in cadrul unui sistem judiciar despre care se spune ca se afla sub o nerecunoscuta influenta comunista. Mai mult ca atat, o componenta a acestiu partid social-democrat a inceput sa voteze unele legi in Parlamentul RM impreuna cu partidul comunist. In fine, chiar acest lider social-democrat care a initiatia acest “coup d’etat” in Consiliu, a fost ales in urma acestui vot “alternativ” drept celalalt Presedinte al acestei importante structuri municipale. Votul este sustinut de catre… corect, partidul comunstilor si alte formatiuni politice in relatii mai bune cu partidul de guvernare. Poate ca nu intamplator tocmai in acea zi cand social-democratii si comunistii pregateau aceasta scindare impresionanta, cu vorbitori cu vocea ridicata si amenintari, postul de televiziune PRO-TV emite un reportaj conform caruia in zona imprejurul primariei sunt aduse posturi aditionale a politiei, intr-un numar neobisnuit de mare, tocmai cateva zile dupa ce politia si-a retras postul de la Pirmarie acuzand lipsa de personal?
Cineva ar putea spune ca facem multe presupuneri – aceasta ar fi adevarat pentru unii, dar in conditiile in care una se spune la Bruxelles si pe de alta parte in Consiliul Chisinauian sunt intreprinse actiuni carevin impotriva cestor promisiuni “democratice”, nu ne raman decat presupunerile. Sa presupunem, deci, ca aceasta ar fi "transparenta" actului de guvernare la noi, sau aceasta ar fi solutia pentru “intarirea democratiei” intr-un stil al “verticalei puterii”? Or suntem din nou in fata unui eveniment interesant doar pentru partidele politice din Republica Moldova, pentru ca acestea sunt doar simple presupuneri si nu este un subiect comod acum, cand vin alegerile din 2009, care sunt mai importante pentru viitor (viitorul cui)? Practicile trecutului isi lasa umbra si asupra alegerilor din 2009, tentatia nu a disparut, promisiunile impaciutoare nu pot substitui realitatea de pe teren - votantii din orasul Chisinau, adica aproape o treime a tarii, sunt destul de importanti pentru guvernare si in alegerile din 2009. Sa intelegem, deci, ca "Europa la noi acasa" este diferita in declaratii si implementare – oare ni se sugereaza sa credem ca 2009 va fi in 2009, iar rezultatele si lupta actuala ce rezulta din 2007 este doar “o alta poveste”, pe care nici nu trebuie sa o observam? Votantul simplu poate fi prea obosit si derutat ca sa mai pese.
-----------------
Just two weeks ago, the European officials asked the leadership of the Republic of Moldova in Brussels to ensure free and democratic elections in 2009. These elections are supposed to be a test of democracy in the Republic of Moldova, in fact a test of democracy of the governing communist party and a trial of sincerity regarding those communist leaders’ statements according to which we should build “Europe, here, at home .”
“The elections in Moldovan Parliament in 2009 will be democratic and transparent" and “This is the permanent care of the Moldovan authorities" answered the President of the Republic of Moldova to the European officials. The President reiterated these promises to its population as well, once again, at his return to Moldova, in a discussion with mass-media.
Can we actually find here any promise of the same democratic behavior in the Chisinau Municipal Council, and other administrative units in Moldova where the majority of the seats do not belong to the governing party since last elections? Probably this is not the case, because it seemed to some local “shrewd” politicians that on 28 May in Brussels there was a an exchange about 2009 elections mainly. This discussion comes, as we understand, as a result of the worsened political climate. However, the Brussels discussions on 2009 elections seemed less to indicate towards the current local political atmosphere that came after local elections, while focusing on the 2009 – we understand, of course, that, as everywhere, in Moldova the politics are a continuous process and the 2009 elections indeed will be built upon the results of 2007 local elections, with the same participants and sometimes nearly similar approaches, call it policies if you like.
While mentioning 2009 elections context, it might seem to a local observer that such a link is less observed by the governance, although there is an indirect recognition of the problems that the local administrative units are facing. We mean those electoral units where people voted other parties than the communist one. And, as we know, those units were threatened to receive no funding from the central State budget, a promise that is still in effect, after Brussels visit. The impression is that the 2009 promises of democratic elections are disconnected from the political life on local level and from those problems that still continue in Chisinau and other units not under communist control. It, therefore, seems that somehow Moldovan democracy arrears from the past, including those stemming from the power struggle of the 2007 local elections, although valid until today, have been presented as having nothing to do with 2009 – and that is not the case.
These days new problems were created in the Chisinau Council, where the power struggle is far from “democratic and transparent”. In general political terms this is happening after the strong advise given by the Head of the Moldovan State, in an interview to a subsidiary TV station, on 30 May, to its populace, to vote in 2009 only three certain political parties (his and two that he supports), a fact that is indeed “transparent”, however if we see the President of Moldova as a person that represents ALL the citizens of his country... That advise also comes after Brussels promises. Another recommendation, after the Brussels promises of democratic and transparent elections, broadcasted in Vladimir Voronin’s interview was a strong advise to Chisinau town citizenry to revoke the current Liberal Mayor through a referendum that will be started (by whom?), in autumn.
Against this background, we should now look at the current situation in the Chisinau Municipal Council, where a few political parties (social-democrats, communist and others) “elected” in a secretive, separate meeting, last Friday an alternative Chairman of the Council, creating chaos and disarray, since these “elections” resulted in two Chairmen pretending for one chair.
Perhaps we should ask ourselves how true are the following presumptions and speculations of discrepancies between statements and deeds on example of Chisinau Council – and since these are speculations, we can go far enough. A social-democratic party initiated the “alternative” elections of the Chairman of the Chisinau Municipal Council – it just happens that one of social-democrat leaders quickly gets rid of lawsuits against him (previously initiated by the communists, as it was speculated), those lawsuits were considered as tools of communist political pressure, while now there is little talk about it, those lawsuits were meanwhile quietly solved in a justice system that is under unrecognized communist influence. Furthermore, a component of this social-democrat party is present in the Moldovan Parliament and currently votes some of the laws in line with the communist party. Finally, the very same social-democrat leader that initiated the "coup d’état" in the Council, as a result of these “alternative” vote is elected as the Chair of this important Municipal body. The vote is supported by the… communist party and other political bodies in good relations with the communist party. Perhaps not by accident exactly the same time when the local social-democrats and communist were staging this spectacular split, with raised voices and threats in the Municipal council, the local branch of the PRO-TV showed, in its news broadcast the pictures of unusually active police presence with additional posts around the Municipality, just a few days after police removed its presence from the Municipality under pretences of lack of personnel?
One can say that this is a large amount of speculation – for some it can be true, however, when we see that one thing is promised in Brussels and on the other hand there are actions in local Councils that come against these “democratic” promises, the only thing that one can do is to speculate. One can wonder if this is the “transparency” of the governing act, or is this the solution for strengthening the democracy in a “vertical” style? Are we facing another event that is only interesting for the local political parties, because these are mere speculations, or because this is too uncomfortable topic right now, since there are 2009 elections coming, which are more important for the future (whose)? The past practices, however, lean over 2009 elections, the temptation is not gone, appeasing promises can not substitute the reality on the ground – the voters of Chisinau, which are almost a third of the country, are important enough for the governance in 2009 elections as well. Should we, therefore, understand that “Europe, here, at home” differs in statements and implementation – are we all suggested to believe that 2009 will be in 2009, while 2007 results and current struggles are “just another story” that one shouldn’t look into? The simple voter might be tired and confused to care.
-----------
Daca apasati pe read more veti deschide versiunea completa a postarii, care include atat versiunea engleza cat si cea romana. In “geamul” nou care se va deschide prima va fi versiunea engleza, deci pur si implu mergeti mai jos pe pagina si gasiti versiunea romana.
La Bruxelles – promisiuni de elegeri democratice. Realitatea – in Consiliul Municipal Chisinau
Doar doua saptamani in urma, oficialii europeni au cerut la Bruxelles alegeri libere si democratice in 2009 de la conducerea Republicii Moldova, aceste alegeri urmand sa prezinte un test al democratiei in Republica Moldova, de fapt un test al democratiei a partidului comunist de guvernamant si o incercare a sinceritatii declaratiilor facute de liderii comunsti privind dorinta de a construi "Europa la noi acasa".
"Alegerile in Parlamentul Moldovei din anul 2009 vor fi democratice si transparente" si "Aceasta este grija permanenta a autoritatilor moldovenesti" a raspuns Presedintele Republici Moldova oficialilor europeni. Preseditele a reiterat aceste promisiuni si populatiei inca o data la revenirea in tara, in cadrul unor discutii cu mass-media.
Vedeti undeva o promisiune ca totul va fi democratic si in Consiliul Municipal Chisinau sau alte unitati teritorial administrative in care majoritatea, de la ultimele alegeri locale, nu este detinuta de catre partidul de guvernamant? Probabil nu este cazul, pentru ca unor politicieni “smecheri” locali li s-a creat impresia ca pe 28 mai la Bruxelles s-a discutat mai mult despre alegerile din 2009. Intelegem ca o asemenea discutie de la Bruxelles vine in rezultatul unei deteriorari a climatului politic.Totusi, se pare ca discutiile la Bruxelles au indicat mai putin in directia climatului politic actual de dupa alegerile locale, dar s-au axat pe alegerile din 2009 – intelegem, evident, ca tot asa cum si in alte tari, si in Moldova politica este un proces continuu si nu exista rupturi in politica, iar alegerile din 2009 vin in urma celor locale din 2007 si la ele participa aceleasi partide cu aproape aceleasi atitudini, numiti-le politici daca doriti.
In timp ce mentionam alegerile din 2009, unui observator local i-ar parea ca in cazul partidului de guvernamant se evita conexiunea dintre situatia politica in alegerile din 2007 si 2009, chiar daca exista o intelegere indirecta a problemelor unitatilor administrative-teritoriale din Moldova in care populatia a votat, democratic de altfel, alte partide decat partidul comunist. Stim ca aceste unitati au fost amenintate ca nu vor primi fonduri din bugetul de stat, o promisiune care intelegem ca este inca valabila, chiar dupa vizita la Bruxelles.Se creaza impresia ca promisiunile privind alegerile democraice din 2009 sunt deconectate de viata politica de nivel local si de acele probleme care continua in Chisinau si alte unitati care nu sunt controlate de partidul comunist. Asftel, pare ca restantele democratice din alegerile locale trecute, desi sunt valabile astazi, sunt prezentate drept pobleme care nu au nimic comun cu 2009 – ceea ce nu este cazul nostru.
Chiar ziele treucte au aparut probleme noi in Consiliul Municipal Chisinau (CMC), unde lupta pentru putere este departe de a fi “democratica si transparenta”. In termeni politici generali aceste lupte se intampla dupa indemnul insistent al sefului statului, de la postul de televiziune subsidiar NIT, de a vota doar anumite trei partide (al lui si cele doua pe care le sustine), un indemn cat se poate de "transparent", dar daca il privim ca Presedintele care reprezinta TOTI cetatenii tarii… Acest indemn vine, de asemenea, dupa promisiunile din mai de la Bruxelles. O alta recomandare, care vine tot dupa promisiunile de la Bruxelles privind alegeri democratice si transparente, am fost si ea transmisa in aelasi interviu al lui Vladimir Voronin catre cetateni orasului Chisinau – prin aceasta se recomanda ca cetatenii sa sustina procedura de revocare a primarului liberal, care va fi pornita (de cine oare?) in toamna.
Sa privim acum, pornind de la circumstantele expuse mai sus, la situatia actuala din Consiliul Municipal Chisinau, unde cateva partide politice (social-democratii, comunistii si altii) au “ales” intr-o sedinta secretoasa si separata, vinerea trecuta, un Presedinte al Consiliului “alternativ”, creand haos si dezordine, deoarece aceste “alegeri” au rezultat in doi Presedinti care pretind la acelasi scaun.
Poate ca ar fi bine sa ne intrebam pe cat de adevarate ar fi urmatoarele presupuneri si vehiculari privind discrepante intre declaratii si actiuni, luand drept exemplu cazul Consiliului Chisinau – si deoarece acestea sunt doar presupuneri si vehculari, putem merge destul de departe in aceste presupuneri. Astfel, un partid de formatiune social-democrata a initiat alegerile “alternative” a Presedintelui Consiliului Municipal Chisinau – poate este intamplator, dar tocmai unul din liderii acestui partid a reusit sa rezolve relativ repede problema proceselor de judecata pornite impotriva sa (initiate de partidul comunist, se zice), iar noi ne amintim ca acele acuzatii legale au fost considerate drept metode de presiune politica din partea partidului comunistilor asupra partidului sau, pe cand acum nu se mai discuta despre acele presupuse incalcari legale, care acum sunt rezolvate in cadrul unui sistem judiciar despre care se spune ca se afla sub o nerecunoscuta influenta comunista. Mai mult ca atat, o componenta a acestiu partid social-democrat a inceput sa voteze unele legi in Parlamentul RM impreuna cu partidul comunist. In fine, chiar acest lider social-democrat care a initiatia acest “coup d’etat” in Consiliu, a fost ales in urma acestui vot “alternativ” drept celalalt Presedinte al acestei importante structuri municipale. Votul este sustinut de catre… corect, partidul comunstilor si alte formatiuni politice in relatii mai bune cu partidul de guvernare. Poate ca nu intamplator tocmai in acea zi cand social-democratii si comunistii pregateau aceasta scindare impresionanta, cu vorbitori cu vocea ridicata si amenintari, postul de televiziune PRO-TV emite un reportaj conform caruia in zona imprejurul primariei sunt aduse posturi aditionale a politiei, intr-un numar neobisnuit de mare, tocmai cateva zile dupa ce politia si-a retras postul de la Pirmarie acuzand lipsa de personal?
Cineva ar putea spune ca facem multe presupuneri – aceasta ar fi adevarat pentru unii, dar in conditiile in care una se spune la Bruxelles si pe de alta parte in Consiliul Chisinauian sunt intreprinse actiuni carevin impotriva cestor promisiuni “democratice”, nu ne raman decat presupunerile. Sa presupunem, deci, ca aceasta ar fi "transparenta" actului de guvernare la noi, sau aceasta ar fi solutia pentru “intarirea democratiei” intr-un stil al “verticalei puterii”? Or suntem din nou in fata unui eveniment interesant doar pentru partidele politice din Republica Moldova, pentru ca acestea sunt doar simple presupuneri si nu este un subiect comod acum, cand vin alegerile din 2009, care sunt mai importante pentru viitor (viitorul cui)? Practicile trecutului isi lasa umbra si asupra alegerilor din 2009, tentatia nu a disparut, promisiunile impaciutoare nu pot substitui realitatea de pe teren - votantii din orasul Chisinau, adica aproape o treime a tarii, sunt destul de importanti pentru guvernare si in alegerile din 2009. Sa intelegem, deci, ca "Europa la noi acasa" este diferita in declaratii si implementare – oare ni se sugereaza sa credem ca 2009 va fi in 2009, iar rezultatele si lupta actuala ce rezulta din 2007 este doar “o alta poveste”, pe care nici nu trebuie sa o observam? Votantul simplu poate fi prea obosit si derutat ca sa mai pese.
Thursday, June 5, 2008
UE-Moldova: Reforme, reforme, reforme, reforme
Vorbeam in postarea mea trecuta despre existenta unei conditionalitati dintre eventualele progrese europene si reformele din Republica Moldova. Adica, pentru a duce mesajul pana la bun sfarsit si ca sa nu fie dubii ce au avut in vedere europenii, voi aminti amatorilor de a asculta adevarul prin intermediul unor situati hazlii "utrom stulia - denghi vecerom". Ca sa nu raman doar hazliu ascultati interviul meu de la BBC, care a fost facut de cunoscuta si mediatizata de catre Moldova Suverana, Liliana Vitu, un jurnalist activ si foarte bine intentionat, in opinia mea. Am vorbit doar un pic si fara sa intram in detalii si despre Parteneriatul Estic propus pt noi Ucraina, etc de catre Polonia (tutela Ucrainei) si de Suedia. Deci, cititi mai departe. Iata linkul catre interviu pe situl BBC.md (Interviul saptamanii) si iata linkul catre downladable fisier audio in mp3 la acelasi interviu (Interviu BBC Moldova la Bruxelles). Mesajul este dupa cum vedeti - reforme, reforme, reforme si inca o data reforme. (P.S. Nu mai apasati pe read more, ca nu-i nimic acolo, pur si simplu asa-i setup-ul, apare in toate postarile - in aceasta nu e nevoie, in altele, da)