In ultima perioada de vreme am fost intrebat de mai multe ori daca mi s-a oferit o functie publica, pornind de la experienta pe care am acumulat-o anterior in diverse functii diplomatice.
Sper ca am reusit sa acumulez anumita experienta de studii, dar si practica pe parcursul ultimilor 14 ani. Am venit deseori cu prezentari privind activitatea mea de odinioara. Deaceea voi incerca sa dau elementele principale, pentru a reaminti de unde vin si unde merg, ca om - am absolvit in 1996 Scoala Nationala de Studii Politicie si Administrative la Facultatea Relatii internationale si pe atunci, integrare europeana, din 1996 am activat in cadrul Ministerului afacerilor externe al Republicii Moldova. Am fost membru a trei Misiuni OSCE, in Georgia, Albania si Croatia, unde am activat pe diverse domenii – de la ofiter de presa, indeplinind si functiile de purtator de cuvant, pana la functii ce tin de negocierie de solutionare a conflictelor, de ofiter politic responsabil pentru evaluarea situatiie politice din tarile in care am activat, de libertatea si dezvoltarea mass media, drepturile omului, monitorizarea sedintelor de judecata in cadrul proiectelor de consolidarea a statului de drept. Am lucrat asupra cateva proiecte de dezvoltare a societatii civile, inclusiv a deschiderii unor centre de dezvoltare a societatii civile, precum si in activitati importante ce tin de alegeri libere si corecte.
Cat am activat la MAEIE al Republicii Moldova am fost membru a doua comisii diferite ce tin de solutionarea conflictului transnistrean – Comisiei Unificate de Control si Formatului pentagonal (acum 5+2) de negocieri politice pentru solutionarea conflictului transnistrean. Am fost implicat in negocieri privind retragerea trupelor ruse din Republica Moldova, inclusiv inainte de Summitul de la Istanbul din 1999.
Din 1997 am avut posibilitatea sa ma ocup si de problemele ce tin de reforma fortelor armate si ulterior a sectorului de securitate din Republica Moldova.
Dupa revenirea mea la MAEIE din Misiunea OSCE din Croatia, am activat ca Sef de Directie NATO si cooperare politico-militara. Anterior, pana la plecarea in aceasta Misiuni am sugerat si am reusit sa obtin, prin Minister, acordul pentru un Plan Individual de Actiuni ai Parteneriatului – IPAP – cu NATO.
Din februarie 2008 am trecut in societatea civila cu speranta ca voi reusi sa-mi aduc aportul, liber, fara implicatii electorale de partea guvernarii comunsite, la promovarea interesului national. Am venit cu o serie de studii si analize pe diverse subiecte, dar si articole sau, poate mai bine spus mesaje, in sustinerea democratiei in Republica Moldova. Am reusit proiecte in si din afara Moldovei, fie studii majore pe integrare europeana, fie pe eficienta institutiilor, pe subiecte de securitate internationala, sau proiecte electorale-pilot, care nu au mai fost efectuate in Republica Moldova.
Din 2009 am dialogat cu partidele poltiice de orientare democratica si liberala din tara noastra pentru a promova un viitor european pentru noi toti, pentru mine si pentru copii mei. Sper ca prin acele contacte am reusit sa aduc o parte din cunostintele si intentiile bune in sfera politicului si guvernarii din tara noastra.
In toamna anului 2009 am fost implicat in elaborarea programului actual de guvernare pe domeniile ce tin de politica externa si integrare europeana, dar si securitate si aparare. Ulterior, pe parcursul anului 2010 am fost membru a doua grupuri inter-guvernamentale de lucru, cu participarea societatii civile, inclusiv cel care a incercat sa elaboreze, desi intr-un termen restrans, proiectul noii Strategii Nationale a Securitatii, care acum ar trebui sa se afle in Parlament.
Evolutiile recente din poltica din Republica Moldova m-au motivat pentru o implicare aditionala pe domenii de interes public si cele ce tin de viitorul politicii, democratiei si prosperitatii in acesta tara. Pozitiile mele de sustinere, in baza experientei si observatiilor anterioare, a unor idei de importanta pentru tara au devenit o prioritate pentru mine – reforma constitutionala, mentinerea suveranitatii tarii, realismului politic in sensul bun al cuvantului, a verticalitatii si adevarului istoric, dar intr-o stransa conexiune cu o politica interna si externa fezabila, fiind doar cateva idei centrale pentru mine.
Intrebarile recente privind implicarea mea in actul guvernarii, deci, au sens.
Deseori am prezentat atat analize, cat si mesaje publicului nostru si partidelor politice, pornind de la aceste idei si convingeri. Acum, probabil e timpul sa trec la urmatorul pas, in serviciul cetatenilor nostri. Despre acest transfer de responsabilitati veti afla probabil in curand, atunci cand (si daca:) se va intampla.
Vlad Lupan
30 iulie 2010
interesant, cred ca nu-i o ideea rea. desi vad ca-n ultimul timp se cam subtiaza randurile analistilor buni
ReplyDeletemultumesc pentru comentariu. e nevoie de oameni cu vizibiliatte in campanii electorale. oameni buni sunt mai multi, dar e greu sa-i depistezi. se pare ca pana la urma ajungem la versiunea americana de societate civila - revolving door approach, desi in versiunea din RM - cei care sustin democratia intra la guvernare, iar atunci cand va veni timpul vor intra=reveni in societatea civila.
ReplyDelete