Scriu prea tarziu pentru a reusi sa va felicit la timp cu ocazia Craciunului deja trecut, dar cu intarziere sau nu, totusi va urez:
SARABATORI FERICITE ! ! !
tuturor celor care au intalnit Craciunul si care asteapta un An nou!
Urarile mele merg si spre cititorii situati mai la est de noi, fie georgafic fie nu;), carora le urez un An nou si un Craciun fericit!
LA MULTI ANI!
Monday, December 29, 2008
Tuesday, December 23, 2008
RAPORTUL CELOR 19
I am back and swinging:)))
Nu am scris de foarte multa vreme si am fost atentionat ca am promis sa scriu ceva in octombrie si nu am facut-o ;) Imi repar greseala si sper ca odata citi mesajul meu va fi usor de inteles de ce nu am scris. Am fost implicat de vreme foarte lunga intr-un proiect mare si important si iata vin cu acest mesaj personal pe blog despre proiect - "Raportul celor 19" !
--------------------------------------------------------
19 experti ai societatii civile au lansat luni, 22 decembrie 2008, la Fundatia Soros-Moldova, orele 10.00, un raport privind relatia Republicii Moldova cu Uniunea Europeana. Acest raport, in esenta, prezinta o trecere in revista a situatiei actuale din tara, a implementarii angajamentelor asumate fata de organismele internationale, in primul rand UE si in particular a deficientelor reformelor democratice, care ne afecteaza pe toti. Expertii vin cu o serie de recomandari, unele dintre care sunt inedite.
Este unicul Raport din Republica Moldova, semnat de un asemenea numar seminifcativ de experti (nouasprezece), fie independenti, fie din cadrul unor ONG cu renume in Republica Moldova (2 experti independenti, ADEPT, EXPERT GRUP, CIJ, API, IDIS-Viitorul, Acces-Info, IPP, Juristii pentru Drepturile Omului, APE, CONTACT, Fundatia Soros-Moldova).
Acesti experti au examinat restantele mentionate si de UE, inclusiv in raportul Comisiei si anume restantele la:
- consolidarea institutiilor democratice,
- reforma justitiei,
- lupta impotriva coruptiei,
- libertatea mas-mediei si
- imbunatatirea climatului investitional si mediului de afaceri.
Daca va intereseaza prezentarea mea de pana acum si doriti sa stiti cum argumentez afirmatiile de mai jos despre administratia public locala:
- Majoritatea beneficiarilor de investitii sunt primarii PCRM.
- Primarii PCRM primesc investitii mai mari.
- Primarii PCRM primesc investitii prioritar.
- Reparatiile capitale PCRM cu caracter electoral.
- Amendamentele la legi discrimineaza primarii ne-PCRM.
atunci click pe Read more subliniat care urmeaza -> :
Au fost mentionate problemele in climatul politic si subiecte din domeniul alegerilor. Cunoastem bine argumentele privind ridicarea pragului electoral la 6%, dar mai sunt si aspectele legate de Administratie Publica Locala (APL), si nu doar in Chisinau. Ca si in constructia unei case, fundamentul politic se construieste de la nivelul local si asigura o parte din succesul electoral. Astfel, in cazul APL:
- Majoritatea beneficiarilor de investitii sunt primarii PCRM – Astfel, in perioada 2004-2008, din primii 20 de beneficiari de investitii, care au primit in total 723 mln lei (50,2% din totalul investitiilor), 14 sunt localitati cu primari alesi pe listele PCRM.
- Primarii PCRM primesc investitii mai mari – de 2,2 ori.
- Primarii PCRM primesc investitii prioritar – 70% PCRM fata de 32% altii.
- Reparatiile capitale PCRM cu caracter electoral – 98% primari PCRM.
- Amendamentele la legi discrimineaza primarii ne-PCRM –legea bugetului public amendata la mijlocul anului bugetar. Guvernul RM reduce investitiile planificate pentru 16 localitati, anuland investitiile capitale pentru alte 9 localitati. Nici una dintre cele 25 localitati nu sunt conduse si nici nu au fost conduse de primari apartinand PCRM.
Am plasat intentionat datele privind APL inaintea celor privind pragul si alte decizii politice, pentru ca aspectul politic este deja vizibil. Insa daca ne uitam la problemele din APL, justitie, mass media si altele, viziunea este mai larga. Deci, stim ca Guvernul actual mentioneaza ca fiecare din modificarile electorale operate, este prezenta intr-un stat european sau altul. Experti trateaza, insa, acest subiect intr-un conctext mai larg - ridicarea pragului electoral la 6% este discutat in conexiune cu deciziile conexe (interdictia aliantelor, legislatia care prevede finanatarea partidelor, dubla cetatenie). Expertii amintesc ca nu exista nici un stat european care sa le implementeze pe toate in acelasi timp. Astfel, efectul cumulativ al deciziilor conexe adoptate in cazul Republicii Moldova doar cu un an inaintea alegerilor din 2009, creeaza conditii nedemocratice, transmitand semnale negative privind mersul democratiei in Republica Moldova.
Expertii mentoneaza situatia deplorabila in domeniul libertatii mass media si libertatilor fundamentale in general. In ce priveste media cu impactul cel mai are asupra audientei, TV, este tratat in mod partiuclar subiectul imixtiuni politice in Consiliul Coordonator al Audioviziualului, Consiliul Observatorilor TRM.
De aceea una din recomandarile expertilor societatii civile din RM este instituirea unui dialog institutionalizat cu UE prin care sa discutam starea democratiei si drepturilor omului in Republica Moldova. Vreau sa va asigur, aparitia unui asemenea mecanism nu este o doar o propunere.
Pe langa subiectele tratate mai sus, Raportul celor 19 analizeaza situatia si vine cu recomandari in multe alte domenii ale vietii noastre. La subiectul transnistrean - o alta recomandare inedita - studiu asupra instituirii unei administratii internationale asupra regiunii Transnistrene. Cred ca este unicul Raport care trateaza si multe alte aspecte a situatiei din Republica Moldova, justitie, economie, mediu, transport, energie si nici unul din aceste subiecte nu a ramas fara recomandari.
Este si unicul Raport care a fost remis de catre societatea civila din Republica Moldova catre Comsia Europeana, la solicitarea acesteia.
Raportul celor 19, care a a aparut la initativa si cu sprijinul financiar al Fundatiei Soros/Moldova, urmeaza a fi plasat pe situl Europa.md.
Pana la plasarea pe site, daca aceste informatii v-au intrigat, gasiti mai jos linkuri la prezentarea mea de la lansarea "Raportului celor 19", preum si link spre acest Raport in intregime.
--------------------------------------
Raportul a fost elaborat şi semnat de către:
Vlad Lupan (Expert independent), Igor Munteanu (IDIS-Viitorul), Viorel Chivriga (IDIS-Viitorul), Viorel Furdui (IDIS-Viitorul), Vitalie Nagacevschi (Juriştii pentru Drepturile Omului), Vlad Gribincea (Juriştii pentru Drepturile Omului), Dumitru Drumea (Expert), Eugen Revenco (APE), Victor Chirilă (APE), Valeriu Prohniţchi (Expert-Grup), Alexandru Oprunenco (Expert-Grup), Vasile Spinei (Acces-Info), Igor Boţan (ADEPT), Arcadie Barbăroşie (IPP), Oazu Nantoi (IPP), Nadin Gogu (CIJ), Petru Macovei (API), Serghei Neicovcen (CONTACT), Victor Munteanu (Fundaţia Soros-Moldova).
--------------------------------------
Prezentarea raportului in format PDF (initial era in power point) poate fi descarcata de pe urmatoarea adresa:
http://www.mediafire.com/?irrnmobmamm
(Se va deschide pagina MediaFire - mergeti la Click here to start download...)
Textul raportului in romana poate fi descarcat de pe urmatoarea adresa:
http://www.mediafire.com/?0temnjz3nmo
(Se va deschide pagina MediaFire - mergeti la Click here to start download...)
Nu am scris de foarte multa vreme si am fost atentionat ca am promis sa scriu ceva in octombrie si nu am facut-o ;) Imi repar greseala si sper ca odata citi mesajul meu va fi usor de inteles de ce nu am scris. Am fost implicat de vreme foarte lunga intr-un proiect mare si important si iata vin cu acest mesaj personal pe blog despre proiect - "Raportul celor 19" !
--------------------------------------------------------
19 experti ai societatii civile au lansat luni, 22 decembrie 2008, la Fundatia Soros-Moldova, orele 10.00, un raport privind relatia Republicii Moldova cu Uniunea Europeana. Acest raport, in esenta, prezinta o trecere in revista a situatiei actuale din tara, a implementarii angajamentelor asumate fata de organismele internationale, in primul rand UE si in particular a deficientelor reformelor democratice, care ne afecteaza pe toti. Expertii vin cu o serie de recomandari, unele dintre care sunt inedite.
Este unicul Raport din Republica Moldova, semnat de un asemenea numar seminifcativ de experti (nouasprezece), fie independenti, fie din cadrul unor ONG cu renume in Republica Moldova (2 experti independenti, ADEPT, EXPERT GRUP, CIJ, API, IDIS-Viitorul, Acces-Info, IPP, Juristii pentru Drepturile Omului, APE, CONTACT, Fundatia Soros-Moldova).
Acesti experti au examinat restantele mentionate si de UE, inclusiv in raportul Comisiei si anume restantele la:
- consolidarea institutiilor democratice,
- reforma justitiei,
- lupta impotriva coruptiei,
- libertatea mas-mediei si
- imbunatatirea climatului investitional si mediului de afaceri.
Daca va intereseaza prezentarea mea de pana acum si doriti sa stiti cum argumentez afirmatiile de mai jos despre administratia public locala:
- Majoritatea beneficiarilor de investitii sunt primarii PCRM.
- Primarii PCRM primesc investitii mai mari.
- Primarii PCRM primesc investitii prioritar.
- Reparatiile capitale PCRM cu caracter electoral.
- Amendamentele la legi discrimineaza primarii ne-PCRM.
atunci click pe Read more subliniat care urmeaza -> :
Au fost mentionate problemele in climatul politic si subiecte din domeniul alegerilor. Cunoastem bine argumentele privind ridicarea pragului electoral la 6%, dar mai sunt si aspectele legate de Administratie Publica Locala (APL), si nu doar in Chisinau. Ca si in constructia unei case, fundamentul politic se construieste de la nivelul local si asigura o parte din succesul electoral. Astfel, in cazul APL:
- Majoritatea beneficiarilor de investitii sunt primarii PCRM – Astfel, in perioada 2004-2008, din primii 20 de beneficiari de investitii, care au primit in total 723 mln lei (50,2% din totalul investitiilor), 14 sunt localitati cu primari alesi pe listele PCRM.
- Primarii PCRM primesc investitii mai mari – de 2,2 ori.
- Primarii PCRM primesc investitii prioritar – 70% PCRM fata de 32% altii.
- Reparatiile capitale PCRM cu caracter electoral – 98% primari PCRM.
- Amendamentele la legi discrimineaza primarii ne-PCRM –legea bugetului public amendata la mijlocul anului bugetar. Guvernul RM reduce investitiile planificate pentru 16 localitati, anuland investitiile capitale pentru alte 9 localitati. Nici una dintre cele 25 localitati nu sunt conduse si nici nu au fost conduse de primari apartinand PCRM.
Am plasat intentionat datele privind APL inaintea celor privind pragul si alte decizii politice, pentru ca aspectul politic este deja vizibil. Insa daca ne uitam la problemele din APL, justitie, mass media si altele, viziunea este mai larga. Deci, stim ca Guvernul actual mentioneaza ca fiecare din modificarile electorale operate, este prezenta intr-un stat european sau altul. Experti trateaza, insa, acest subiect intr-un conctext mai larg - ridicarea pragului electoral la 6% este discutat in conexiune cu deciziile conexe (interdictia aliantelor, legislatia care prevede finanatarea partidelor, dubla cetatenie). Expertii amintesc ca nu exista nici un stat european care sa le implementeze pe toate in acelasi timp. Astfel, efectul cumulativ al deciziilor conexe adoptate in cazul Republicii Moldova doar cu un an inaintea alegerilor din 2009, creeaza conditii nedemocratice, transmitand semnale negative privind mersul democratiei in Republica Moldova.
Expertii mentoneaza situatia deplorabila in domeniul libertatii mass media si libertatilor fundamentale in general. In ce priveste media cu impactul cel mai are asupra audientei, TV, este tratat in mod partiuclar subiectul imixtiuni politice in Consiliul Coordonator al Audioviziualului, Consiliul Observatorilor TRM.
De aceea una din recomandarile expertilor societatii civile din RM este instituirea unui dialog institutionalizat cu UE prin care sa discutam starea democratiei si drepturilor omului in Republica Moldova. Vreau sa va asigur, aparitia unui asemenea mecanism nu este o doar o propunere.
Pe langa subiectele tratate mai sus, Raportul celor 19 analizeaza situatia si vine cu recomandari in multe alte domenii ale vietii noastre. La subiectul transnistrean - o alta recomandare inedita - studiu asupra instituirii unei administratii internationale asupra regiunii Transnistrene. Cred ca este unicul Raport care trateaza si multe alte aspecte a situatiei din Republica Moldova, justitie, economie, mediu, transport, energie si nici unul din aceste subiecte nu a ramas fara recomandari.
Este si unicul Raport care a fost remis de catre societatea civila din Republica Moldova catre Comsia Europeana, la solicitarea acesteia.
Raportul celor 19, care a a aparut la initativa si cu sprijinul financiar al Fundatiei Soros/Moldova, urmeaza a fi plasat pe situl Europa.md.
Pana la plasarea pe site, daca aceste informatii v-au intrigat, gasiti mai jos linkuri la prezentarea mea de la lansarea "Raportului celor 19", preum si link spre acest Raport in intregime.
--------------------------------------
Raportul a fost elaborat şi semnat de către:
Vlad Lupan (Expert independent), Igor Munteanu (IDIS-Viitorul), Viorel Chivriga (IDIS-Viitorul), Viorel Furdui (IDIS-Viitorul), Vitalie Nagacevschi (Juriştii pentru Drepturile Omului), Vlad Gribincea (Juriştii pentru Drepturile Omului), Dumitru Drumea (Expert), Eugen Revenco (APE), Victor Chirilă (APE), Valeriu Prohniţchi (Expert-Grup), Alexandru Oprunenco (Expert-Grup), Vasile Spinei (Acces-Info), Igor Boţan (ADEPT), Arcadie Barbăroşie (IPP), Oazu Nantoi (IPP), Nadin Gogu (CIJ), Petru Macovei (API), Serghei Neicovcen (CONTACT), Victor Munteanu (Fundaţia Soros-Moldova).
--------------------------------------
Prezentarea raportului in format PDF (initial era in power point) poate fi descarcata de pe urmatoarea adresa:
http://www.mediafire.com/?irrnmobmamm
(Se va deschide pagina MediaFire - mergeti la Click here to start download...)
Textul raportului in romana poate fi descarcat de pe urmatoarea adresa:
http://www.mediafire.com/?0temnjz3nmo
(Se va deschide pagina MediaFire - mergeti la Click here to start download...)
Subscribe to:
Posts (Atom)