Discursul lui Vlad Lupan
Deputat, Vice-președinte al Partidul Liberal,
Membru al Comisiei Securitate Națională, Apărare și Ordine Publică
al Parlamentului Republicii Moldova
(15 iulie 2011)
Doamnelor și Domnilor Deputați,
Stimați colegi,
Nu am venit aici să Vă conving despre necesitatea votării acestui document, pe care, sunt sigur, îl veți vota din convingerea proprie. Am venit în fața Dvs astăzi ca și co-autor al acestei Strategii, încă din timpul când eram expert în societatea civilă, pentru a Vă aduce în atenție faptul că după 20 de ani de independență, în sfârșit adoptăm, pentru prima dată, o Strategie a Securității Naționale, care de această dată să corespundă acestor interese naționale și nu unor electorale.
Astfel, cunoașteți că prima Concepție a Securității Naționale a fost adoptată de către Republica Moldova în 1995, iar ulterior, doar din cauza semnării unor angajamente internaționale, Parlamentul majoritar comunist sau pro-comunist a adoptat o nouă Concepție a Securității Naționale în 2008. Știm cu toții – ea răspundea unor doleanțe electorale de moment și nu intereselor țării, nu a cetățenilor Republicii Moldova.
În țările civilizate nu se obișnuiește să fie elaborate Concepții și ulterior Strategii pe același subiect, dar în fostele țări comuniste această proliferare de hârtie era un lucru care era considerat normal. Astăzi, nu mai avem nevoie de hârtii de dragul hârtiilor sau pentru că vrem să punem bifă în fața partenerilor noștri externi. Astăzi, pentru prima dată, putem și trebuie să privim adevărul în față, putem da o direcție mersului reformelor în sectorul de securitate a Republicii Moldova – în justiție, în mass-media (nivelul de libertate a căreia a crescut datorită guvernării AIE cu peste 70 de locuri în clasamentele internațional – vezi Freedom House, etc), în poliție, pentru grăniceri, carabinieri, SIS, armată, dar și pentru o nouă mentalitate.
Apropos, ați observat că am pus pe primul loc în acest sistem justiția și mass media, dar am pomenit aici și de o nouă mentalitate – timp de ani de zile am avut ocazia să prezint lecții atât pentru angajații structurilor de stat, cât și pentru tineri (de altfel din cadrul organizațiilor de tineret al tuturor componentelor AIE – celor care reprezintă viitorul nostru) – despre faptul că judecătorii de fapt sunt parte a sistemului de securitate, despre faptul că mass media este o parte importantă a acestui sistem și asta pentru că într-un stat civilizat securitatea pornește de la siguranța individului că nu va fi călcat în picioare de sistem. Iar noi avem responsabilitate pentru fiecare individ, pentru fiecare cetățean să se simtă sigur în statul său, în casa sa. Acesta este interesul nostru național numărul unu.
(Deci) Pentru prima dată Strategia Securității Naționale pornește de la interesele naționale și pentru prima dată ea răspunde unor riscuri și amenințări reale la adresa securității statului nostru, lista acestora fiind elaborată conform unei metodologii internaționale. Adevărul, de fapt, ne este cunoscut – dar pentru prima dată spunem deschis că pe primul loc în această listă (a Riscurilor & Amenințărilor) se află problematica economică – sărăcia, subdezvoltarea economică și dependența energetică, care au generat, din interiorul și din afara Republicii Moldova, cazuri de coerciție asupra statului nostru, au cauzat exodul masiv al populației, au generat probleme în economie (doar un exemplu – mai puțini tineri contribuie la alocările bugetare pentru pensii), probleme în educația copiilor noștri (viitorului țării, care rămâne singur acasă, fără părinți, fără valorile familiei), în sănătate și în alte domenii.
Stimați colegi – majoritatea acestor probleme au fost generate, sau au fost neglijate în perioada guvernării comuniste. Probabil știți și statistica nu va minte, că cel mai mare număr de cetățeni ai Republicii Moldova au emigrat în străinătate în perioadă guvernării dlui Voronin.
Probabil vă amintiți că în anii 2008-2009 societatea civilă bătea clopotele despre pericolul torturii și utilizării ilegale și anti-naționale a structurilor de securitate. Și evenimentele din 7 aprilie 2009 și de după această dată tristă, când tinerii erau arestați de persoane neidentificate, duși în mașina neagră (luați ca și cu Чёрный Ворон) fără să se știe unde, ca pe timpul NKVD-ului comunist. Nu uitați de aceasta!
Stimați deputați – am repetat și nu voi osteni să repet: nu poate exista europenizarea Republicii Moldova atâta timp cât sistemul de securitate va rămâne nereformat, nu poți să dorești să reformezi doar o parte a Republicii Moldova și să te ascunzi rușinos și rușinat de cealaltă – noi nu vom putea avansa în această țară, dacă nu vom elimina practica protecției (крышеванья) în structurile de stat, practica judecătorilor corupți și astfel șantajabili, așa cum era în timpul fostei guvernări comuniste, dacă nu vom reforma acest sistem. Republica Moldova nu va avansa realmente nici o iotă spre Europa, atâta timp cât ne vom ascunde ca struțul de adevăr, de exemplu și de adevărul despre evenimentele din 7 aprilie și după (sau atâta timp cât vom ascunde/mătura acest adevăr sub preș; tactica struțului nu îl scapă de vânător).
Stimați deputați, de altfel comuniștii nu s-au izolat – ei au creat acest sistem, această lipsă de lege, lipsă a Statului de Drept (acest Беспредел) despre care V-am vorbit mai devreme – și ei l-au creat pentru ei, l-au creat ca să revină în sistemul lor și pentru aceasta încearcă să dezbine Alianța, componentă cu componentă. Noi nu vom putea repara aceste fărădelegi cu cei care le-au creat. De aceea, apelez la toți, să alegem cu toții calea promovării intereselor naționale ale Republicii Moldova astfel încât să răspundem la riscurile și amenințările reale la adresa Republicii Moldova – iar aprobarea acestei Strategii să fie doar primul pas comun pe această cale (cât de paradoxal nu ar suna ideea că o Strategie poate mișca lucrurile înainte – însă nu strategia o va face, dar noi, ca prim pas adoptând această strategie și demonstrând că putem vota împreună pentru interesele naționale).
Fracțiunea Partidului Liberal va susține acest proiect - chiar dacă există loc pentru mai bine, pentru modificări redacționale, etc – pentru că acest document național este important acum.
Vă mulțumesc.
----------------
NOTĂ:
Lista riscurilor și amenințărilor la adresa securității Republicii Moldova include – sărăcia, subdezvoltarea economică şi dependenţa energetică; conflictul transnistrean, tensiunile din zonă și prezenţa militară străină, coerciţia externă, factorul criminogen, corupţia, problema demografică și acutizarea fenomenului migraţiei, sănătatea populaţiei, calamităţile naturale, poluarea mediului, accidentele tehnogene, insecuritatea informaţională, instabilitatea sistemului financiar-bancar.
De asemenea, securitatea Republicii Moldova este afectată de o serie de riscuri şi vulnerabilităţi care pot degenera în ameninţări în cazul ignorării şi/sau gestionării inadecvate a lor. La acest capitol se înscriu: insecuritatea societală (polarizarea societăţii, alcoolismul, narcomania, tabagismul, etc.), instabilitatea politică, capacităţi reduse de securizare a frontierei de stat (în particular lipsa controlului asupra segmentului transnistrean al acesteia), terorismul, insecuritatea alimentară, influenţa crizelor economice şi financiare, inclusiv externe.