Am inceput cu un proverb romanesc binecunoscut, avand in vedere situatia in jurul conflictului transnistrean. Situatia economica si sociala din Republica Moldova se deterioreaza, iar autoritatile "rezolva", fara a rezolva, conflictul transnistrean. Presedintele Voronin cedeaza la Moscova, ca astazi sa fuga de Smirnov, demonstrand asemenea fluctuatii, incat ar putea ridica semne de intrebare in ce priveste stabilitatea fluxului decizional al presedintelui, in sensul personal.
Printre problemele majore ale populatiei din tara noastra, problema transnistreana se bucura de o popularitate de aproximativ 2-5 procente, in dependenta ce sondaj consultati. Insa in ultimele cateva luni oficiali ia Republicii Moldova au cheltuit banii publici pentru calatorii la Moscova trambitand un posibil progres in solutionarea transnistreana.
S-a mentionat de mai multe ori ca in rezultatul calatoriilor guvernamentale in perioada electorala, acestea au facut mai multe cedari Moscovei. Printre acestea se numara si faptul ca au acceptat sa nu mai ceara transformarea asa-numitei operatiuni de mentinere a pacii, care nu corespunde criteriilor internationala in una cu adevarat internationala. De fapt, cred ca am fost unicul care a aminit de faptul ca trupele ruse aflate in reguine exercita doua roluri in paralel - cea de gardieni ale depozitelor de armamente si cea de asa numit pacificator. Deci sunt aceleasi trupe, indivizibile conform Federatiei Ruse. Acest punct de vedere, cu ajutorul unor cancelarii occidentale, este intens promovat in Vest. Or acest lucru inseamna ca Republica Moldova acceptand sa nu mai transforme operatiunea de mentinere a pacii, s-a dezis si de retragerea trupelor ruse, implicit autoritatile moldvae s-au dezis de la implementarea prederilor de retragere a trupelor, munitiilor, armamentelor si echipamentelor ruse, negociate "la sange" la Istanbul in 1999.
In schimb presedintia elena a OSCE a salutat adoptarea apelului de la Moscova de a reveni din formatul 2+1 de unde lipsea OSCE, dar si UE sau SUA, in formatul 5+2. Bucuria occidnetului este de ineteles - in sfarsit nu vor mai fi exclusi din afacerile solutionarii conflictului transnistrean, dar si cele ale Moldovei, pentru ca datorita guvernantilor in tara noastra una nu merge fara alta.
Ceea ce nu spun actorii occidentali este ca aceasta decizie a fost luata la Moscova si impusa de Moscova, intr-un format 2+1, din care Occidentul a fost exclus. Ori cum s-a exprimat ziarul rusesc Kommersant - aceasta decizie in formatul de la Moscova echivala cu o bataie de joc de ceilalti mediatori: "На этом фоне тезис о "важном значении постоянного совещания по политическим вопросам в рамках переговорного процесса по приднестровскому урегулированию" в формате 5 + 2 (Молдавия, Приднестровье, РФ, Украина, ОБСЕ, США и ЕС) выглядел как насмешка над остальными посредниками." (Приднестровье и Молдавия подписались в пользу России, Газета «Коммерсантъ», № 48(4103) от 19.03.2009). Decat nimic...
Problema, insa, care apare, este ca La Moscova "troika" din cei doi actori moldo-rusi (ca intr-un alt proverb - noi doi: Ion, Luca si Matei), s-a inteles ca urmatoarea intrevedere dintre Voronin si Smirnov sa se produca la Tiraspol, pe 25 martie 2009. Urmau a fi discutate subiecte economico-sociale si una din primele era tranzitul TIR-urilor transnistrene pe teritorul Republicii Moldova cu placute de inmatriculare eliberate de autoritatile separatiste. Interesul transnisstrean, in esenmta este de a ridica ceea ce ei numesc "blocada economica" asupra sa, ori intr-o interpretare directa sa experte fara sa fie contraloti, asa cum a fost dupa semnarea Memorandumului din 1997. Criza...
Care este motivul final pentru atatea cedari din partea Chisinaului? Alegerile nu le mai comentam, e fara indoiala. Dar ceea ce vroiam sa aduc in atentie este inca o intelegere pe care nu a pomenit-o nimeni - la Moscova partile s-au inteles ca urmatoarea renuniune in formatul international "5+2" sa se produca la... 8 aprilie 2008, la Viena, in Austria, doar la trei zile de la alegerile parlamentare din Republica Moldova. In aceasta perioada autoritatile Republicii Moldova nu ar trebui sa semneze nimic, exercitand doar functii administrative, pana la venirea noului guvern.
Atunci de ce sa accepte guvernarea care nu are putere decizionala o intrevdere la 8 aprilie 2009, in calitate de data de intrevedere? Credemca este o "rasplata" pentru sustinerea mediatica a Federatiei Ruse in campania electorala din Republica Moldova. Aminitim ca suntem o tara in care televiziunea rusa se afla pe locul intai, conducand detasat de televiziunile locale, conform ratingurilor de popularitate, iar Medevedev si Putin sunt cei mai populari politicieni, mult peste ratngul Presedintelui Voronin.
Problema care se pune este ca in formatul 5+2, Rusia va aduce "Declaratia comuna" de la Moscova - cu alte cuvinte axctorii occidnetali vor fi pusi in fata faptului implinit. in ce priveste operatiunea de mentinere a pacii pe care si-o doresc in Moldova si, eventual, dar fara o indicatie directa renuntarea la retragerea trupelor ruse. Tot aici se dorea sa fie prezentate si presupuselee rezultate de la intrevederea programata pe azi, 25 martie 2009, la Tiraspol, dintre Presedintele Voronin si liderul tranistrean Smirnov, unde intreprinderile rusesti ar fi primit acces liber la piata occidentala, fara control din partea utoritatilor de la Chisinau. Probabil pe fundalul nemultumirii Occidentului pe marginea cedarilor de la Moscova, Presedintele Voronin a cautat un motiv, cat de mic sa se "solidarizeze" cu Occidentul - iar in realitate sa nu mearga la Tiraspol.
Or aici tocmai ne amintim de manualele de stiinte politice in care se vorbeste despre infleunata personalitatii asupra procesului decizional. Incazul Republicii Moldova fluctuatiile si lipsa de previziune au devenit proverbiale.
Iata, intr-adevar, ca si aceasta intrevedere de la Tiraspol nu s-a produs. Insa in cazul Occidentului asemenea inconsecventa nu se observa. Astfel, recent in cadrul OSCE s-a circulat un PROIECT de pozitie a statelor occidentale prin care sustin intrevederea de la Moscova din perspectiva faptului ca la Kremlin s-a declarat dorinta de a reveni in formatl 5+2. O parte din statele occidentale, membre ale OSCE si cu Msiuni diplomatice in Republica Moldova, insa au obiectat unei astfel de declaratii.
Ceea ce as sugera este ca Occidentul trebuie,in sfarsit, sa nu sa se mai sinchiseasca sa spuna lucrurilor pe nume, in stil local "moldovenesc". Evenimentele din ultima vreme au demonstrat lipsa de idei solutii viabile in ce priveste solutionarea transnistreana, sau integrarea europeana. Federatia Rusa a mai demonstrat cu prisosinta ca nu va permite Republicii Moldova plecarea din zona sa de influenta, daca noi singuri nu vom face un efort. Rusia nu ne va permite in UE, tot asa cum nu ne permite in NATO - trebuie sa alegem in ce directie dorim sa mergem, cea europana sau euro-asiatica.
In loc sa fie facut acest efort, de modernizare a soocietatii, de pregatire pentru consecintele crizei economice si financiare mondiale, de ridicare a bunastarii populatiei, de intrare, in sfarsit, intr-un spatiu civilizational euro-atlantic, observam ca guvernarea distrage atentia de ala aceste probleme reale, de la problemele populatiei la un subiect pe care nu-l poate solutiona in mod favorabil si european pentru Republica Moldova.
Faptul ca o buna parte a populatiei din Republica Moldova nu vede aceasta problema drept primordiala este parca pozitiv, insa tot acest grup al concetatenilor nostri este multumit si asa, fara toate aceste probleme de alegere civilizationala si de viitorul nostru. Traim in prezent, inclusiv in unul electoral.
Casa arde da baba sa chiaptana.
Wednesday, March 25, 2009
Tuesday, March 24, 2009
Lavrov speech should dispel the idea that Russia will agree to a formula of more EU, less NATO for its former vassals
Afirmatia de mai sus apartine, evident, unui georgian. Asa cum sunt ei mai emotivi si cu greselile pe care le-au facut pe tot parcursul evolutiei post-sovietice, ei au inteles un lucru - ce vrea Rusia, nedsimulat de propaganda.
Vreau sa intreb - dar Republica Moldova a facut mai putine greseli decat Georgia sau mai multe si mai mici, echivaland poate efectele Georgiei? Cel fara de pacat sa arunce o piatra in georgieni...
Reproduc mai jos un articol prin care Ministrul de externe al Federatiei Ruse, Serghei Lavrov critica Pareneriatul Estic - numindu-l sfera de influenta a UE.
Exact acest lucru l-am remarcat si in vara anului 2008 cand raspundeam la intrebarile unui think-thank european - Rusia deja a dat semnale, prin declaratii oficiale din cadrul partidelor afiliate lui Putin si din Duma, ca va respinge Patreneriatul Estic. Kremlinul crede ca este incercuit de forte ostile tot mai mult, lucru recunoscut si afrimat de catre diplomati si analisti straini - iar eu voi adauga - si nu exista nici un indicator si nici un motiv, de fapt, pentru ca sa-si schimbe perceptia. Rusia, stimati cititori, nu vede o diferenta dintre UE si NATO, noi insa ne prefacem ca nu este asa. Decizia de la Moscova insa nu ne apartine - daca Rusia a decis s avada NATO=UE, asa va fi si tarisoara noastra nu va schimba aceasta decizie. In schimb poate nu ar trebui sa se imbete cu apa chioara.
Rusia vrea statut de mare putere si a intrat (si va intra in continuare) in contradictie cu UE si SUA. Kremlinul a inceput constructia spatiului sau - si aici intreb - chiar credeti ca va dori sa lase Moldova din mana? Oare va vrea sa se dezica de "spinul" transnsitrean in spatele Ucrainei, de regiunea transnistreana, care reprezinta continuarea zonei de la Crimeea pana in regiunea Odesa de influenta locala ruseasca? Asa pru si simplu, fara vre-un castig? Si nu ati vazut ca acest castig este simplu - ori Transnistria ori toata Moldova! Cate studii s-au facut si poate cate mai trebuie facute pentru ca sa intelegem care ne sunt optiunile de viitor si ce efort trebuie sa facem pentru viitorul nostru si pentru viitorul copiilor nostri?
Am repetat de cateva ori, inclsuiv recent pe blog, ca cei care isi inchipuie ca Rusia va permite Republicii Moldova sa se integreze in UE, doar pentru ca ea se va dezice de NATO, gresesc amarnic. Era sa spun altfel decat gresesc amarnic, dar voi incerca sa raman cat de cat corect.
Rusia nu ii va permite Moldovei sa plece din zona sa de influenta, decat daca noi singuri nu mergem pe calea intrarii in NATO si UE. Si, iata, guvernarea actuala face tocmai invers - ei invita Kremlinul la noi, ei de dragul unor succese electorale fac cedari de care ne va fi greu sa ne spalam ulterior - confirmat si de transnsitreni - vezi ce am scris ieri.
Pentru a ne adormi se lanseaza zvonuri cum ca PCRM are o presupusa smecherie, prin care se vor dezice de Moscova dupa alegeri, de dragul integrarii europene - insa asa a raspuns un amic , ca un asemenea curs de incolo incoace asa si nu ne va aduce in vre-un "port" decat daca nu ne va "lua" cineva. Or inegrarea europana insemana un business deschis si cinstit, stat de drept...
Rusia reconstruieste spatiul sau, unul euro-asiatic, autocrat-totalitar si a declarat ferm si clar ca fosta zona a URSS trebuie sa fie parte a acestui spatiu - adica NOI! Eu, tu.
Haideti sa nu stam cu mainile in san asteptand ca problemele sa dispara de la sine, sau sa ni le rezolve altii. Nu exista altii, noi locuim aici.
Poftim confirmarea:
EU expanding its 'sphere of influence,' Russia says
VALENTINA POP
21.03.2009 @ 16:17 CET
EUOBSERVER / BRUSSELS - The Eastern Partnership is an EU attempt to expand its "sphere of influence" in the quest for hydrocarbons, Russian foreign minister Sergei Lavrov has said, in Moscow's first major broadside against the new policy. "We are accused of having spheres of influence. But what is the Eastern Partnership, if not an attempt to extend the EU's sphere of influence, including to Belarus," the minister said on Saturday (21 March) at the Brussels Forum, a high-level symposium.
Cititi tot articolul la urmatoarea adresa http://euobserver.com/9/27827#
"Parteneriatul Estic inceruieste Rusia" a spus Presedintele Republicii Moldova ziarului rusesc Kommersant.
Acum sa vedem - doriti o Coalitie PRO-NATO a ONG-urilor in Republica Moldova?
Vreau sa intreb - dar Republica Moldova a facut mai putine greseli decat Georgia sau mai multe si mai mici, echivaland poate efectele Georgiei? Cel fara de pacat sa arunce o piatra in georgieni...
Reproduc mai jos un articol prin care Ministrul de externe al Federatiei Ruse, Serghei Lavrov critica Pareneriatul Estic - numindu-l sfera de influenta a UE.
Exact acest lucru l-am remarcat si in vara anului 2008 cand raspundeam la intrebarile unui think-thank european - Rusia deja a dat semnale, prin declaratii oficiale din cadrul partidelor afiliate lui Putin si din Duma, ca va respinge Patreneriatul Estic. Kremlinul crede ca este incercuit de forte ostile tot mai mult, lucru recunoscut si afrimat de catre diplomati si analisti straini - iar eu voi adauga - si nu exista nici un indicator si nici un motiv, de fapt, pentru ca sa-si schimbe perceptia. Rusia, stimati cititori, nu vede o diferenta dintre UE si NATO, noi insa ne prefacem ca nu este asa. Decizia de la Moscova insa nu ne apartine - daca Rusia a decis s avada NATO=UE, asa va fi si tarisoara noastra nu va schimba aceasta decizie. In schimb poate nu ar trebui sa se imbete cu apa chioara.
Rusia vrea statut de mare putere si a intrat (si va intra in continuare) in contradictie cu UE si SUA. Kremlinul a inceput constructia spatiului sau - si aici intreb - chiar credeti ca va dori sa lase Moldova din mana? Oare va vrea sa se dezica de "spinul" transnsitrean in spatele Ucrainei, de regiunea transnistreana, care reprezinta continuarea zonei de la Crimeea pana in regiunea Odesa de influenta locala ruseasca? Asa pru si simplu, fara vre-un castig? Si nu ati vazut ca acest castig este simplu - ori Transnistria ori toata Moldova! Cate studii s-au facut si poate cate mai trebuie facute pentru ca sa intelegem care ne sunt optiunile de viitor si ce efort trebuie sa facem pentru viitorul nostru si pentru viitorul copiilor nostri?
Am repetat de cateva ori, inclsuiv recent pe blog, ca cei care isi inchipuie ca Rusia va permite Republicii Moldova sa se integreze in UE, doar pentru ca ea se va dezice de NATO, gresesc amarnic. Era sa spun altfel decat gresesc amarnic, dar voi incerca sa raman cat de cat corect.
Rusia nu ii va permite Moldovei sa plece din zona sa de influenta, decat daca noi singuri nu mergem pe calea intrarii in NATO si UE. Si, iata, guvernarea actuala face tocmai invers - ei invita Kremlinul la noi, ei de dragul unor succese electorale fac cedari de care ne va fi greu sa ne spalam ulterior - confirmat si de transnsitreni - vezi ce am scris ieri.
Pentru a ne adormi se lanseaza zvonuri cum ca PCRM are o presupusa smecherie, prin care se vor dezice de Moscova dupa alegeri, de dragul integrarii europene - insa asa a raspuns un amic , ca un asemenea curs de incolo incoace asa si nu ne va aduce in vre-un "port" decat daca nu ne va "lua" cineva. Or inegrarea europana insemana un business deschis si cinstit, stat de drept...
Rusia reconstruieste spatiul sau, unul euro-asiatic, autocrat-totalitar si a declarat ferm si clar ca fosta zona a URSS trebuie sa fie parte a acestui spatiu - adica NOI! Eu, tu.
Haideti sa nu stam cu mainile in san asteptand ca problemele sa dispara de la sine, sau sa ni le rezolve altii. Nu exista altii, noi locuim aici.
Poftim confirmarea:
EU expanding its 'sphere of influence,' Russia says
VALENTINA POP
21.03.2009 @ 16:17 CET
EUOBSERVER / BRUSSELS - The Eastern Partnership is an EU attempt to expand its "sphere of influence" in the quest for hydrocarbons, Russian foreign minister Sergei Lavrov has said, in Moscow's first major broadside against the new policy. "We are accused of having spheres of influence. But what is the Eastern Partnership, if not an attempt to extend the EU's sphere of influence, including to Belarus," the minister said on Saturday (21 March) at the Brussels Forum, a high-level symposium.
Cititi tot articolul la urmatoarea adresa http://euobserver.com/9/27827#
"Parteneriatul Estic inceruieste Rusia" a spus Presedintele Republicii Moldova ziarului rusesc Kommersant.
Acum sa vedem - doriti o Coalitie PRO-NATO a ONG-urilor in Republica Moldova?
Monday, March 23, 2009
Transnistrenii confirma concluziile pe intrevederea Voronin-Smirnov de la Moscova
Подписание президентами трех государств Совместного заявления министр назвал «знаковым событием», «поскольку оно в очередной раз и формально юридически, и содержательно подчеркивает принцип равноправия двух сторон в переговорном процессе». - citat din afirmatia negociatorului sef transnistrean.
FORMAL - JURIDIC Republica Moldova a cedat, iar acest fapt va fi utilizat in negocierile ulteriore spun transnistrenii.
Zelele trecute am receptionat un e-mail de la cineva care publica in presa din Republca Moldova si din strainatate. Ideea centrala, asa cum am inteles-o eu, era ca documentul este prost, dar din punct de vedere al viitorului nu s-a intamplat nimic (strasnic) legal la intrevederea Voronin-Smirnov de la Moscova - multe documente au fost semnate pana acum si nu s-au mai implementat. Iar politic vorbind, Voronin pleaca (chiar?) si nu e grav, pentru ca nu ar exista repercusiuni legale, ca si politice.
Or ne amintim ca Republica Moldova s-a chinuit cu acelasi Memornadum timp de ani de zile dupa ce l-a semnatsi consecintele acestuia inca se resimt in negocierea transnsitreana. Acelasi lucru, cred, se va intampla si cu aceasta Declaratie COMUNA.
Am mai observat ca, probabil neintentionat s-a produs o paralela, in acel mesaj e-mail dintre plecarea lui George Bush si venirea lui Obama, prin compararea lui Voronin cu o "rata schioptanda" - or in enlgeza, de unde ne vine experesia "lame duck". Aceasta este o expresie care a fost utilizata in politica americana, in mod particular cunoscuta publicului autohton in contextul atacului Rusiei asupra Georgiei din vara anlui 2008. Atunci G.W. Bush era un Presedinte "lame duck", caruia ii era dificil sa ia decizii la sfarsit de mandat si Rusia a folosit din plin aceste circumstante. Acum "rata schioptanda" ar fi presedintele Voronin, iar o astfel de prezentare l-ar face, intentionat sau nu, o presupusa victima a circumstantelor. Gresit!
Ca sa nu atatam spiritele cu discutii pe marginea quazi-plecarii lui Voronin si postului sau din Parlamentul Republicii Moldova - fie lider de opozitie, fie Presedinte a Parlamentului - precum si verticalei puterei preluate de la Moscova, vom reveni la decizia pe care a luat-o asa-numita "rata schioptanda" din Republica Moldova si vom vedea ca aceasta decizie nici nu trebuie sa fie legala, asa cum nu este, de fapt, legal, nici un document in reglementarea transnistreana.
Asa cum scriam in raspunsul meu acestui e-mail - din experienta personala de negociator al conflictului transnistrean, reprezentantii Tiraspolului vor utiliza acest document in viitoarele negoceri politice in calitate de argument, indiferent de natura lui legala sau nu - asa cum au utilizat si Memornadumul din 1997, impreuna cu Federatia Rusa. Aproape nici un document in aceasta solutionare nu este sustinut juridic, de altfel.
Liderii transnistreni au confirmat zilele trecute ca, intr-adevar, vor trata declaratia lui Voronin cu Smirnov in calitate de document juridico-politic. Inca cativa ani de negocieri pierduti.
In primul rand voi plasa comentarii pe marginea comentariilor mele catre Info-Prim Neo si in care am explicat ce vor face transnistrenii in negocieri - ulterior confirmat de transnistreni. Vedeti comentarile meel in paranmteze patrate, cu caracter "bold" si scrise in "capitals".
Dupa aceasta voi da cele doua confirmari de la Tiraspol.
Iata ca fara sa stiu ce vor spune transnistrenii am avut perfecta dreptate cu cele trei puncte:
1. Egalitatea partilor
2. Cei din 2+1 vor "cobora" la cei din 5+2
3. Transformarea peacekeepingului - doar dupa solutionarea conflictului - si conexiunea cu (ne)retragerea.
Info-Prim Neo
http://www.info-prim.md/?x=93&y=22091
Declaraţia semnată la Moscova va avea repercusiuni grave [NU GRAVE DAR NEGATIVE AM VRUT SA SPUN, SORRY - VL] asupra procesului de reglementare a conflictului transnistrean, analist independent
2009-03-18/17:44 Declaraţia comună, semnată miercuri, 18 martie, la Moscova de preşedintele moldovean Vladimir Voronin şi liderul administraţiei transnistrene Igor Smirnov, în prezenţa preşedintelui rus Dmitri Medvedev, va avea repercusiuni grave [NEGATIVE - VL] asupra procesului de negociere a conflictului transnistrean, chiar dacă în aparenţă are o conotaţie pozitivă. Soluţionarea conflictului va fi tergiversată încă pentru o perioadă destul de lungă, a declarat pentru Info-Prim Neo analistul independent, Vlad Lupan.
Analistul politic subliniază din declaraţie trei elemente esenţiale. „În primul rând, în declaraţie se spune că părţile sunt gata să continue discuţiile, ceea ce înseamnă că autorităţile de la Chişinău au acceptat şi acceptă în continuare formula Federaţiei Ruse, care presupune că Transnistria este o parte egală în negocierile transnistrene, pe acelaşi picior din punct de vedere juridic cu R. Moldova, care este un stat recunoscut. Această poziţie a Federaţiei Ruse denotă şi atitudinea ei vizavi de soluţionarea transnistreană”, spune Vlad Lupan.
Al doilea element al acestei declaraţii, care pare a fi de o conotaţie pozitivă, însă în realitate ascunde pietre subacvatice, este revenirea la discuţiile în formatul 5+2. „Deşi părţile s-au înţeles să revină la acest format, realitatea este că această declaraţie a fost făcută în formatul 2+1, acceptat de preşedintele Voronin în favoarea Federaţiei Ruse”, precizează Vlad Lupan. „De fapt, Federaţia Rusă a chemat la Moscova liderii de la Chişinău şi Tiraspol ca să ajungă la anumite înţelegeri, care ulterior pot fi impuse în formatul 5 +2. Astfel, a avut loc o întrevedere din care au fost excluşi partenerii occidentali, care vor fi puşi în faţa faptului împlinit, atunci când în cadrul formatului 5 +2 le va fi prezentată înţelegerea politică a părţilor, înţelegere care s-a exprimat în această declaraţie”, spune analistul. [VEZI MAI JOS CE INTELEGERE]
Cel de-al treilea element este transformarea forţelor actuale de menţinere a păcii într-o operaţiune sub egida OSCE, la prima vedere, la fel, de o conotaţie pozitivă [INSA] „Se precizează că această transformare va avea loc doar după soluţionarea definitivă a conflictului transnistrean. Or, o soluţionare definitivă este tărăgănată şi condiţionată de Federaţia Rusă, care a demonstrat cu mai multe prilejuri că nu renunţă la memorandumul Kozak. Astfel, vedem că autorităţile de la Chişinău au acceptat necondiţionat să nu transforme părţile de menţinere a păcii într-un viitor previzibil”, spune Vlad Lupan.
Expertul subliniază că forţele de menţinere a păcii sunt, de fapt, forţe ruseşti [VL - FORTELE RUSE DE MENTINERE A PACII SUNT ACELEASI FORTE CARE PAZESC COLBASNA - ELE ISI FAC "DATORIA" PRIN ROTATIE (O UNITATE PAZESSTE, ULTERIOR SE ODIHNESTE SI ULTERIO MERGE IN PEACEKEEPING) - TOCMAI ACESTE TRUPE NOI VREM SA RETRAGEM - OR ACCEPTAND CA NU VOM CERE TRANSFORMAREA DECAT DUPA REGLEMENTARE, ACCEOTAM SI FAPTUL CA NU MAI CEREM RETRAGEREA ACESTOR TRUPE - CU ALTE CUVINTE NE DEZICEM INDIRECT DE INSTANBUL 1999]. „Acceptând faptul că aceste trupe nu vor pleca decât după o soluţionare politică a conflictului transnistrean, condiţionată de Rusia prin memorandumul Kozak, R. Moldova indirect a acceptat şi faptul că nu va insista asupra retragerii trupelor ruseşti de pe teritoriul R. Moldova”, accentuează analistul.
El aminteşte că Federaţia Rusă insista pe o asemenea „sincronizare” dintre soluţionare şi retragerea trupelor sale şi înainte de summit-ul de la Istanbul din 1999. Acum această propunere a fost reluată, doar că formularea este mai „şmecheră”.
De asemenea, Vlad Lupan este convins că vizita preşedintelui Voronin la Moscova are o conotaţie electorală foarte puternică. Potrivit analistului, partidul de guvernământ de mai mult de 6 luni face cedări unilaterale Federaţiei Ruse. În schimb, Rusia le asigură comuniştilor mediatizare în R. Moldova prin intermediul canalelor ruseşti, Voronin fiind prezent pe micile ecrane alături de unul din cei mai populari politicieni în R. Moldova – preşedintele rus Medvedev. [VL - VEZI FAPTUL CA FOST PRIMIT SI DE PATRIARH - BISERCA ARE CEL MAI INALT RAITING DE CREDIBILITATE IN RM, OR PRESEDINTELE VORONIN ESTE ATEU COMUNIST...]
Potrivit ultimului Baromentru de opinie publică, preşedintele rus Dmitri Medvedev este liderul politic în care populaţia din R. Moldova are cea mai mare încredere după premierul rus Vladimir Putin.
La randul sau, asa-numitul MAE transnistrean, confirma prin Ministrul lor:
http://www.mfa-pmr.org/?sub_category=6214&cat=news&p
18 марта министр иностранных дел ПМР Владимир Ястребчак прокомментировал Совместное заявление, подписанное по итогам встречи на высшем уровне в формате «2+1» (Приднестровье, Молдова, Россия).
Подписание президентами трех государств Совместного заявления министр назвал «знаковым событием», «поскольку оно в очередной раз и формально юридически, и содержательно подчеркивает принцип равноправия двух сторон в переговорном процессе».
...дипломат подчеркнул, что до окончания переговорного процесса по урегулированию молдо-приднестровских отношений миротворческая операция в Приднестровье продолжится в нынешнем формате. «Этот вопрос не будет ставиться на этапе ведения переговоров, этот вопрос будет сопряжен с общей системой гарантий постконфликтного урегулирования», - отметил Владимир Ястребчак. Он также пояснил, что «формат возможной мирогарантийной операции будет определяться именно исходя из итогов урегулирования».
Despre revenirea la formatul 5+2 s-a discutat in 2+1 cu anumite conditi - economice, asa cum stim din practica negocierilor. Vladimir Yastrebchak, "Ministrul" transnistrean a confirmat - «приднестровская сторона всегда говорила о готовности работать в формате «5+2», но работать тогда, когда для этого будут созданы необходимые условия».
Iar ultima confirmare cine din interviul lui Smirnov, publicat pe websitul sau:
Официальный сайт Президента ПМР
http://president.pmr-gov.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1524&Itemid=1
Игорь Смирнов ответил на вопросы ряда российских и зарубежных СМИ
...Абсолютное внимание журналистов привлек четвертый пункт совместного заявления, говорящий о трансформации нынешней миротворческой операции в мирогарантийную под эгидой ОБСЕ.
Пресса попросила прокомментировать Игоря Смирнова этот шаг и интересовалась, означает ли это уход России из региона. Отвечая на этот вопрос, Президент Приднестровья особо отметил, что пункт следует читать до конца. А там сказано, что трансформация операции наступит только после окончательного урегулирования молдо-приднестровских взаимоотношений. Пока же решение не будет найдено - ничего нового в формате миротворческой операции не произойдет.
«Сегодняшняя миротворческая операция является беспрецедентной и мы не считаем нужным ее замену на какую-либо другую», - отметил Игорь Смирнов...
Aceasta informatie precum si pozitiile transnistrenilor au fost ulterior impartasite si cu presa internationala - ...На следующий день Президент ПМР Игорь Смирнов дал интервью российскому иновещательному каналу «Russia Today» и ответил на вопросы ведущего в прямом эфире. Сегодня же Президент встретился с шеф-редактором московского бюро крупнейшей испанской газеты «Эль Паис» Пилар Бонет и корреспондентом «Независимой газеты» Светланой Гаммовой.
Desi aceasta miscare a Presedintelui Voronin a fost una electorala, ne asetapta cativa ani grei in viitor. Solutionarea conflictului transnistrean in termenii europanizarii Moldovei devine tot mai putin probabila, iar documentele semnate la Moscova vor crea dificultati oricarei guvernari, chiar daca poate aceasta nu a fost intentia liderului PCRM. Avem o alegere de facut - o solutionare proasta, sau o integrare, si de aceasta data una euro-atlantica.
FORMAL - JURIDIC Republica Moldova a cedat, iar acest fapt va fi utilizat in negocierile ulteriore spun transnistrenii.
Zelele trecute am receptionat un e-mail de la cineva care publica in presa din Republca Moldova si din strainatate. Ideea centrala, asa cum am inteles-o eu, era ca documentul este prost, dar din punct de vedere al viitorului nu s-a intamplat nimic (strasnic) legal la intrevederea Voronin-Smirnov de la Moscova - multe documente au fost semnate pana acum si nu s-au mai implementat. Iar politic vorbind, Voronin pleaca (chiar?) si nu e grav, pentru ca nu ar exista repercusiuni legale, ca si politice.
Or ne amintim ca Republica Moldova s-a chinuit cu acelasi Memornadum timp de ani de zile dupa ce l-a semnatsi consecintele acestuia inca se resimt in negocierea transnsitreana. Acelasi lucru, cred, se va intampla si cu aceasta Declaratie COMUNA.
Am mai observat ca, probabil neintentionat s-a produs o paralela, in acel mesaj e-mail dintre plecarea lui George Bush si venirea lui Obama, prin compararea lui Voronin cu o "rata schioptanda" - or in enlgeza, de unde ne vine experesia "lame duck". Aceasta este o expresie care a fost utilizata in politica americana, in mod particular cunoscuta publicului autohton in contextul atacului Rusiei asupra Georgiei din vara anlui 2008. Atunci G.W. Bush era un Presedinte "lame duck", caruia ii era dificil sa ia decizii la sfarsit de mandat si Rusia a folosit din plin aceste circumstante. Acum "rata schioptanda" ar fi presedintele Voronin, iar o astfel de prezentare l-ar face, intentionat sau nu, o presupusa victima a circumstantelor. Gresit!
Ca sa nu atatam spiritele cu discutii pe marginea quazi-plecarii lui Voronin si postului sau din Parlamentul Republicii Moldova - fie lider de opozitie, fie Presedinte a Parlamentului - precum si verticalei puterei preluate de la Moscova, vom reveni la decizia pe care a luat-o asa-numita "rata schioptanda" din Republica Moldova si vom vedea ca aceasta decizie nici nu trebuie sa fie legala, asa cum nu este, de fapt, legal, nici un document in reglementarea transnistreana.
Asa cum scriam in raspunsul meu acestui e-mail - din experienta personala de negociator al conflictului transnistrean, reprezentantii Tiraspolului vor utiliza acest document in viitoarele negoceri politice in calitate de argument, indiferent de natura lui legala sau nu - asa cum au utilizat si Memornadumul din 1997, impreuna cu Federatia Rusa. Aproape nici un document in aceasta solutionare nu este sustinut juridic, de altfel.
Liderii transnistreni au confirmat zilele trecute ca, intr-adevar, vor trata declaratia lui Voronin cu Smirnov in calitate de document juridico-politic. Inca cativa ani de negocieri pierduti.
In primul rand voi plasa comentarii pe marginea comentariilor mele catre Info-Prim Neo si in care am explicat ce vor face transnistrenii in negocieri - ulterior confirmat de transnistreni. Vedeti comentarile meel in paranmteze patrate, cu caracter "bold" si scrise in "capitals".
Dupa aceasta voi da cele doua confirmari de la Tiraspol.
Iata ca fara sa stiu ce vor spune transnistrenii am avut perfecta dreptate cu cele trei puncte:
1. Egalitatea partilor
2. Cei din 2+1 vor "cobora" la cei din 5+2
3. Transformarea peacekeepingului - doar dupa solutionarea conflictului - si conexiunea cu (ne)retragerea.
Info-Prim Neo
http://www.info-prim.md/?x=93&y=22091
Declaraţia semnată la Moscova va avea repercusiuni grave [NU GRAVE DAR NEGATIVE AM VRUT SA SPUN, SORRY - VL] asupra procesului de reglementare a conflictului transnistrean, analist independent
2009-03-18/17:44 Declaraţia comună, semnată miercuri, 18 martie, la Moscova de preşedintele moldovean Vladimir Voronin şi liderul administraţiei transnistrene Igor Smirnov, în prezenţa preşedintelui rus Dmitri Medvedev, va avea repercusiuni grave [NEGATIVE - VL] asupra procesului de negociere a conflictului transnistrean, chiar dacă în aparenţă are o conotaţie pozitivă. Soluţionarea conflictului va fi tergiversată încă pentru o perioadă destul de lungă, a declarat pentru Info-Prim Neo analistul independent, Vlad Lupan.
Analistul politic subliniază din declaraţie trei elemente esenţiale. „În primul rând, în declaraţie se spune că părţile sunt gata să continue discuţiile, ceea ce înseamnă că autorităţile de la Chişinău au acceptat şi acceptă în continuare formula Federaţiei Ruse, care presupune că Transnistria este o parte egală în negocierile transnistrene, pe acelaşi picior din punct de vedere juridic cu R. Moldova, care este un stat recunoscut. Această poziţie a Federaţiei Ruse denotă şi atitudinea ei vizavi de soluţionarea transnistreană”, spune Vlad Lupan.
Al doilea element al acestei declaraţii, care pare a fi de o conotaţie pozitivă, însă în realitate ascunde pietre subacvatice, este revenirea la discuţiile în formatul 5+2. „Deşi părţile s-au înţeles să revină la acest format, realitatea este că această declaraţie a fost făcută în formatul 2+1, acceptat de preşedintele Voronin în favoarea Federaţiei Ruse”, precizează Vlad Lupan. „De fapt, Federaţia Rusă a chemat la Moscova liderii de la Chişinău şi Tiraspol ca să ajungă la anumite înţelegeri, care ulterior pot fi impuse în formatul 5 +2. Astfel, a avut loc o întrevedere din care au fost excluşi partenerii occidentali, care vor fi puşi în faţa faptului împlinit, atunci când în cadrul formatului 5 +2 le va fi prezentată înţelegerea politică a părţilor, înţelegere care s-a exprimat în această declaraţie”, spune analistul. [VEZI MAI JOS CE INTELEGERE]
Cel de-al treilea element este transformarea forţelor actuale de menţinere a păcii într-o operaţiune sub egida OSCE, la prima vedere, la fel, de o conotaţie pozitivă [INSA] „Se precizează că această transformare va avea loc doar după soluţionarea definitivă a conflictului transnistrean. Or, o soluţionare definitivă este tărăgănată şi condiţionată de Federaţia Rusă, care a demonstrat cu mai multe prilejuri că nu renunţă la memorandumul Kozak. Astfel, vedem că autorităţile de la Chişinău au acceptat necondiţionat să nu transforme părţile de menţinere a păcii într-un viitor previzibil”, spune Vlad Lupan.
Expertul subliniază că forţele de menţinere a păcii sunt, de fapt, forţe ruseşti [VL - FORTELE RUSE DE MENTINERE A PACII SUNT ACELEASI FORTE CARE PAZESC COLBASNA - ELE ISI FAC "DATORIA" PRIN ROTATIE (O UNITATE PAZESSTE, ULTERIOR SE ODIHNESTE SI ULTERIO MERGE IN PEACEKEEPING) - TOCMAI ACESTE TRUPE NOI VREM SA RETRAGEM - OR ACCEPTAND CA NU VOM CERE TRANSFORMAREA DECAT DUPA REGLEMENTARE, ACCEOTAM SI FAPTUL CA NU MAI CEREM RETRAGEREA ACESTOR TRUPE - CU ALTE CUVINTE NE DEZICEM INDIRECT DE INSTANBUL 1999]. „Acceptând faptul că aceste trupe nu vor pleca decât după o soluţionare politică a conflictului transnistrean, condiţionată de Rusia prin memorandumul Kozak, R. Moldova indirect a acceptat şi faptul că nu va insista asupra retragerii trupelor ruseşti de pe teritoriul R. Moldova”, accentuează analistul.
El aminteşte că Federaţia Rusă insista pe o asemenea „sincronizare” dintre soluţionare şi retragerea trupelor sale şi înainte de summit-ul de la Istanbul din 1999. Acum această propunere a fost reluată, doar că formularea este mai „şmecheră”.
De asemenea, Vlad Lupan este convins că vizita preşedintelui Voronin la Moscova are o conotaţie electorală foarte puternică. Potrivit analistului, partidul de guvernământ de mai mult de 6 luni face cedări unilaterale Federaţiei Ruse. În schimb, Rusia le asigură comuniştilor mediatizare în R. Moldova prin intermediul canalelor ruseşti, Voronin fiind prezent pe micile ecrane alături de unul din cei mai populari politicieni în R. Moldova – preşedintele rus Medvedev. [VL - VEZI FAPTUL CA FOST PRIMIT SI DE PATRIARH - BISERCA ARE CEL MAI INALT RAITING DE CREDIBILITATE IN RM, OR PRESEDINTELE VORONIN ESTE ATEU COMUNIST...]
Potrivit ultimului Baromentru de opinie publică, preşedintele rus Dmitri Medvedev este liderul politic în care populaţia din R. Moldova are cea mai mare încredere după premierul rus Vladimir Putin.
La randul sau, asa-numitul MAE transnistrean, confirma prin Ministrul lor:
http://www.mfa-pmr.org/?sub_category=6214&cat=news&p
18 марта министр иностранных дел ПМР Владимир Ястребчак прокомментировал Совместное заявление, подписанное по итогам встречи на высшем уровне в формате «2+1» (Приднестровье, Молдова, Россия).
Подписание президентами трех государств Совместного заявления министр назвал «знаковым событием», «поскольку оно в очередной раз и формально юридически, и содержательно подчеркивает принцип равноправия двух сторон в переговорном процессе».
...дипломат подчеркнул, что до окончания переговорного процесса по урегулированию молдо-приднестровских отношений миротворческая операция в Приднестровье продолжится в нынешнем формате. «Этот вопрос не будет ставиться на этапе ведения переговоров, этот вопрос будет сопряжен с общей системой гарантий постконфликтного урегулирования», - отметил Владимир Ястребчак. Он также пояснил, что «формат возможной мирогарантийной операции будет определяться именно исходя из итогов урегулирования».
Despre revenirea la formatul 5+2 s-a discutat in 2+1 cu anumite conditi - economice, asa cum stim din practica negocierilor. Vladimir Yastrebchak, "Ministrul" transnistrean a confirmat - «приднестровская сторона всегда говорила о готовности работать в формате «5+2», но работать тогда, когда для этого будут созданы необходимые условия».
Iar ultima confirmare cine din interviul lui Smirnov, publicat pe websitul sau:
Официальный сайт Президента ПМР
http://president.pmr-gov.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1524&Itemid=1
Игорь Смирнов ответил на вопросы ряда российских и зарубежных СМИ
...Абсолютное внимание журналистов привлек четвертый пункт совместного заявления, говорящий о трансформации нынешней миротворческой операции в мирогарантийную под эгидой ОБСЕ.
Пресса попросила прокомментировать Игоря Смирнова этот шаг и интересовалась, означает ли это уход России из региона. Отвечая на этот вопрос, Президент Приднестровья особо отметил, что пункт следует читать до конца. А там сказано, что трансформация операции наступит только после окончательного урегулирования молдо-приднестровских взаимоотношений. Пока же решение не будет найдено - ничего нового в формате миротворческой операции не произойдет.
«Сегодняшняя миротворческая операция является беспрецедентной и мы не считаем нужным ее замену на какую-либо другую», - отметил Игорь Смирнов...
Aceasta informatie precum si pozitiile transnistrenilor au fost ulterior impartasite si cu presa internationala - ...На следующий день Президент ПМР Игорь Смирнов дал интервью российскому иновещательному каналу «Russia Today» и ответил на вопросы ведущего в прямом эфире. Сегодня же Президент встретился с шеф-редактором московского бюро крупнейшей испанской газеты «Эль Паис» Пилар Бонет и корреспондентом «Независимой газеты» Светланой Гаммовой.
Desi aceasta miscare a Presedintelui Voronin a fost una electorala, ne asetapta cativa ani grei in viitor. Solutionarea conflictului transnistrean in termenii europanizarii Moldovei devine tot mai putin probabila, iar documentele semnate la Moscova vor crea dificultati oricarei guvernari, chiar daca poate aceasta nu a fost intentia liderului PCRM. Avem o alegere de facut - o solutionare proasta, sau o integrare, si de aceasta data una euro-atlantica.
Tuesday, March 17, 2009
In asteptarea lui Smirnov…
Pornim de la ideea ca situatia actuala in procesul solutionarii conflictului transnistrean aminteste de congestiunea din renumita piesa a lui Eugen Ionesco “In asteptarea lui Godot”. Rezultatul final este acelasi – in (ambele) piese solutia nu se mai intrevede si totul se termina cu un… teatru al absurdului.
Vlad Lupan, 17 martie 2009
Autoritatile Republicii Moldova anuntau mai devreme ca pentru ziua de maine este programata vizita Presedintelui Voronin la Moscova, unde urmeaza sa se intalneasca cu liderul transnistrean Smirnov si cu unul din liderii de la Kremlin, eventual Medvedev. Probabil numele liderului va depinde de negocieri, pe care Chisinaul nu le numeste negocieri, dar consultari, dar cu documente care pot fi discutate si semnate, ca si la negocieri, deci albul nu-i alb si negrul nu-i negru, asa cum se cuvine intr-un veritabil teatru al absurdului. In realitate se presupune ca maine se va incerca negocierea unui oarecare document, fie el “Kozak-light”, fie un document intermediar, fie si o simpla declaratie, in dependenta de interesele si capacitatea “actorilor” de a nu-negocia-consulta.
In pofida tuturor aparentelor si nuantelor relatate mai recent pe plan international sau local, recentele cedari, incepute cu jumatate de an inainte de alegeri, printre care si intrevederea de maine, este rodul eforturilor autoritatilor Republicii Moldova si nu al Federatiei Ruse.
Sa vedem ce se intampla si cum reactioneaza diversii actori, inclusiv cum vor reactiona partidele politice, aflate, ca si PCRM in plina campanie electorala.
In august 2008, Presedintele Voronin, a zburat la chemarea lui Medvedev la Soci, declarand ulterior ca va continua sa respecte Legea privind principiile statutului transnistrean din 22 iulie 2005. Unele publicatii din Rusia sugerau ca Medvedev avea pregatit un document intermedia deja pentru luna august, dar le-a incurcat razboiul din Osetia – de parca acest razboi l-a desfasurat altcineva decat Rusia. Insa o astfel de declaratie semnaleaza ca autoritatile de la Chjisinau erau gata sa negocieze un mini-Kozak deja in august 2008. Doar ca Rusia a hotarat sa mearga pe o formula mai serioasa – sa atace Georgia. Astfel, presedintele Moldovei pe de o parte merge la Soci si sustine Rusia dupa atacul sau asupra Georgiei, iar pe de alta, se pare, se ascunde dupa reactia de acasa – atunci cand e nevoie lanseaza un zvon ca se vor face cedari pe conflictul transnistrean, iar societatea civila sau partidele politice reactioneaza si „nu-i da voie”. Cei care urmaresc atent situatia stiu ca sa nu reactionezi nu e bine, ca altfel, fara control, se ajunge si mai departe de Godot.
Astfel de miscare cum este plecarea la Soci se descifreaza ca ascultare fata de Rusia, alergand ca “la picior”, pentru ca a doua zi sa vedem cum neaga cerintele Kremlinului – revitalizarea documentului Kozak. Prin acest document ne-am fi transformat intr-o Transinistei mare si fericita, un protectorat rusesc, un fel de Kaliningrad cu administratie autonoma… transnistreana, sa nu uitam ca si Presedintele actual este originar de acolo. Or in timpurile svietice nici un secretar general al artidului comunist al RSSM nu putea fi decat din Transnistria. Dar in fine – alergatul la Poarta Mare (nu Otomana, ca am schimbat-o pe alta mai la est) si afirmatii care il contrazic pe Ministrul de externe rus, care stia ca totul e deja agreat de Chisinau, chiar este din domeniul teatrului absurdului.
Dar cu toate fluctuatiile de politica externa si interna pe care le-a demonstrat Presedintele actual, provocand ingrijorari sau, uneori, zambete la cei care urmaresc acest spectacol politic, nimic nu se compara cu realitatea. Astfel, PCRM a daruit Kremlinului neutralitatea noastra, care asa si nu ne-a adus nici retargerea trupelor ruse, nici solutionarea conflcitului transnistrean – o alta contradictie demna de maestrul Ionescu – relatia noastra cu NATO deranjeaza Rusia, si logica ne spune ca intelege ca odata intrata in spatiul euro-atlantic Moldova ii va scapa prin degete. Partidul comunsit a abandonat in vara anului 2008 „Pachetul” transnitrean secret, dar „bun” – inca o enigma din teatrul nostru al absurdului – iar in toamna, la Summitul CSI, se zice ca i-a cerut Prim-ministrului Putin sa-l sustina mai deschis in alegeri. Sustinerea a venit – a urmat fotografierea Presedintelui Voronin intre Putin si Timosenko, care acum e mai flexibila fata de Rusia, a urmat intrevederea cu Smirnov unde Presedintele Voronin a cedat si acceptat negocieri in formatul 2+1, drept „rasplata” a urmat fotografierea si filmarea lui Vladimir Voronin intre Medvedev si Putin la inaugurarea noului Patriarh rus, sa nu uitam, astfel de aparitii se fac doar cu invitatia tatucilor Rusiei, adica Voronin a fost singur invitat. In fine, in februarie a venit in vizita de sustinere electorala, Ministrul de externe Lavrov. Membrii delegatiei acestuia spuneau deschis ca daca exista o posibilitate sa influentam situatia electorala, e pacat sa nu utilizam aceasta oportunitate. Presedintele Voronin va trebui sa-si „rasplateasca” sustinatorii rusi, inca o data, pe 18 martie 2009.
Maine, se pare, are loc intrevederea Voronin-Smirnov-Medvedev. Insa voci din mass media moscovita au presupus, inca pe marginea vizitei lui Lavrov, ca se pregateste un progres de spoiala in solutionarea conflictului transnistrean, care nu va duce la reunirea celor doua maluri ale Nistrului, dar ii va permite Moscovei sa se reabiliteze in fata Occidentului pentru atacul sau asupra Georgiei. Se pare ca Presedintele Voronin asista Moscova in aceasta idee, dar ca intr-un teatru al absurdului, se pare ca Occidentul nu va intelege replica Kremlninului, dar si mai putin a Chisinaului.
Chisinaul accepta benevol sa fie parte a acestui spectacol in care pe langa faptul ca exclude din formula de negocieri Occidentul, unicul aliat al Moldovei, dar si accepta se negocieze un document intermediar cum a fost Memorandumul din 1997, pe care Moscova s-ar putea sa-l prezinte ulterior in formatul 5+2 in calitate de fapt implinit, agreat de parti si ep care Occidentul trebuie sa-l accepta,, daca si partile in cponflict l-au acceptat...
Chisinaul este pierdantul si o face cu mana sa – la Moscova se va propune semnarea unui document in defavoarea Moldovei, asa cum s-a intamplat si in 1997. Stiind acest fapt, autoritatile au demonstrat pe parcursul ultimei jumatati de an ca sunt gata sa urmeze Kremlinul aproape cu ochii inchisi. Se pare ca interesul personal, electoral, a prevalat asupra faptului ca majoritatea din noi vrea in Europa.
Rusia construieste un spatiu civilizational euro-asiatic, un sistem de tip autocrat sau eventual totaliar. UE, in schimb construieste un spatiu civilizational european, de propsperitate, bunstare si a statului de drept, in care toti suntem egali in fata legii. Rusia niciodata nu va accepta prezenta noastra in UE, tot asa cum si e cazul NATO. Ei si-au invatat lectia cu Suedia si Finlanda, care acum incep sa discute activ renuntarea la neutralitate si intrarea in NATO – cred ca e clar de ce. Rusia intelegfe si ea – cei care cred ca renuntarea de la cooperarea cu NATO, ne va permite sa mergem spre UE gresesc amarnic.
Cred ca e clar ca miscarea spre Rusia nu e o miscare spre Europa. Mai putin de sase procente din populatia tarii crede solutionarea conflictului transnistrean drept un subiect de importanta majora pentru ei. Populatia Republicii Moldova este ingrijorata de faptul ca sunt saraci si tara la fel, ca rudele lor trebuie sa plece, in Europa, de altfel, in cautarea unei bucati de paine. Actiunile actuale a le guvernarii, vizitele care par sa contina conotatii electorale si nu nationale, ne pot duce la inca o concluzie – guvenrarea incearca sa distraga atentia populatiei de la problemele reale si sa deraieze dezbaterea politica de la faptul ca suntem cea mai saraca tara in Europa, spre pericolul rusesc, pe care, de altfel, tot ei l-au generat.
Un lucru il uita autoriatile comuniste – in aceasta camapnie electorala nu participa doar ei, in aceasta tara locuiesc toti cetatenii Republicii Moldova, mai este un maine. Sunt sigur ca actorii politici responsabili trebuie sa inteleaga aceste evolutii. Ar urma sa vedem cum reactioneaza ei la vizita Presedintelui Voronin, fara ca sa joace pe placul lui. Poate ca si ei ar trebui sa sugereze ca in asteptarea lui Smirnov nu se va intampla nimic, sau cel putin nimic bun.
Vlad Lupan, 17 martie 2009
Autoritatile Republicii Moldova anuntau mai devreme ca pentru ziua de maine este programata vizita Presedintelui Voronin la Moscova, unde urmeaza sa se intalneasca cu liderul transnistrean Smirnov si cu unul din liderii de la Kremlin, eventual Medvedev. Probabil numele liderului va depinde de negocieri, pe care Chisinaul nu le numeste negocieri, dar consultari, dar cu documente care pot fi discutate si semnate, ca si la negocieri, deci albul nu-i alb si negrul nu-i negru, asa cum se cuvine intr-un veritabil teatru al absurdului. In realitate se presupune ca maine se va incerca negocierea unui oarecare document, fie el “Kozak-light”, fie un document intermediar, fie si o simpla declaratie, in dependenta de interesele si capacitatea “actorilor” de a nu-negocia-consulta.
In pofida tuturor aparentelor si nuantelor relatate mai recent pe plan international sau local, recentele cedari, incepute cu jumatate de an inainte de alegeri, printre care si intrevederea de maine, este rodul eforturilor autoritatilor Republicii Moldova si nu al Federatiei Ruse.
Sa vedem ce se intampla si cum reactioneaza diversii actori, inclusiv cum vor reactiona partidele politice, aflate, ca si PCRM in plina campanie electorala.
In august 2008, Presedintele Voronin, a zburat la chemarea lui Medvedev la Soci, declarand ulterior ca va continua sa respecte Legea privind principiile statutului transnistrean din 22 iulie 2005. Unele publicatii din Rusia sugerau ca Medvedev avea pregatit un document intermedia deja pentru luna august, dar le-a incurcat razboiul din Osetia – de parca acest razboi l-a desfasurat altcineva decat Rusia. Insa o astfel de declaratie semnaleaza ca autoritatile de la Chjisinau erau gata sa negocieze un mini-Kozak deja in august 2008. Doar ca Rusia a hotarat sa mearga pe o formula mai serioasa – sa atace Georgia. Astfel, presedintele Moldovei pe de o parte merge la Soci si sustine Rusia dupa atacul sau asupra Georgiei, iar pe de alta, se pare, se ascunde dupa reactia de acasa – atunci cand e nevoie lanseaza un zvon ca se vor face cedari pe conflictul transnistrean, iar societatea civila sau partidele politice reactioneaza si „nu-i da voie”. Cei care urmaresc atent situatia stiu ca sa nu reactionezi nu e bine, ca altfel, fara control, se ajunge si mai departe de Godot.
Astfel de miscare cum este plecarea la Soci se descifreaza ca ascultare fata de Rusia, alergand ca “la picior”, pentru ca a doua zi sa vedem cum neaga cerintele Kremlinului – revitalizarea documentului Kozak. Prin acest document ne-am fi transformat intr-o Transinistei mare si fericita, un protectorat rusesc, un fel de Kaliningrad cu administratie autonoma… transnistreana, sa nu uitam ca si Presedintele actual este originar de acolo. Or in timpurile svietice nici un secretar general al artidului comunist al RSSM nu putea fi decat din Transnistria. Dar in fine – alergatul la Poarta Mare (nu Otomana, ca am schimbat-o pe alta mai la est) si afirmatii care il contrazic pe Ministrul de externe rus, care stia ca totul e deja agreat de Chisinau, chiar este din domeniul teatrului absurdului.
Dar cu toate fluctuatiile de politica externa si interna pe care le-a demonstrat Presedintele actual, provocand ingrijorari sau, uneori, zambete la cei care urmaresc acest spectacol politic, nimic nu se compara cu realitatea. Astfel, PCRM a daruit Kremlinului neutralitatea noastra, care asa si nu ne-a adus nici retargerea trupelor ruse, nici solutionarea conflcitului transnistrean – o alta contradictie demna de maestrul Ionescu – relatia noastra cu NATO deranjeaza Rusia, si logica ne spune ca intelege ca odata intrata in spatiul euro-atlantic Moldova ii va scapa prin degete. Partidul comunsit a abandonat in vara anului 2008 „Pachetul” transnitrean secret, dar „bun” – inca o enigma din teatrul nostru al absurdului – iar in toamna, la Summitul CSI, se zice ca i-a cerut Prim-ministrului Putin sa-l sustina mai deschis in alegeri. Sustinerea a venit – a urmat fotografierea Presedintelui Voronin intre Putin si Timosenko, care acum e mai flexibila fata de Rusia, a urmat intrevederea cu Smirnov unde Presedintele Voronin a cedat si acceptat negocieri in formatul 2+1, drept „rasplata” a urmat fotografierea si filmarea lui Vladimir Voronin intre Medvedev si Putin la inaugurarea noului Patriarh rus, sa nu uitam, astfel de aparitii se fac doar cu invitatia tatucilor Rusiei, adica Voronin a fost singur invitat. In fine, in februarie a venit in vizita de sustinere electorala, Ministrul de externe Lavrov. Membrii delegatiei acestuia spuneau deschis ca daca exista o posibilitate sa influentam situatia electorala, e pacat sa nu utilizam aceasta oportunitate. Presedintele Voronin va trebui sa-si „rasplateasca” sustinatorii rusi, inca o data, pe 18 martie 2009.
Maine, se pare, are loc intrevederea Voronin-Smirnov-Medvedev. Insa voci din mass media moscovita au presupus, inca pe marginea vizitei lui Lavrov, ca se pregateste un progres de spoiala in solutionarea conflictului transnistrean, care nu va duce la reunirea celor doua maluri ale Nistrului, dar ii va permite Moscovei sa se reabiliteze in fata Occidentului pentru atacul sau asupra Georgiei. Se pare ca Presedintele Voronin asista Moscova in aceasta idee, dar ca intr-un teatru al absurdului, se pare ca Occidentul nu va intelege replica Kremlninului, dar si mai putin a Chisinaului.
Chisinaul accepta benevol sa fie parte a acestui spectacol in care pe langa faptul ca exclude din formula de negocieri Occidentul, unicul aliat al Moldovei, dar si accepta se negocieze un document intermediar cum a fost Memorandumul din 1997, pe care Moscova s-ar putea sa-l prezinte ulterior in formatul 5+2 in calitate de fapt implinit, agreat de parti si ep care Occidentul trebuie sa-l accepta,, daca si partile in cponflict l-au acceptat...
Chisinaul este pierdantul si o face cu mana sa – la Moscova se va propune semnarea unui document in defavoarea Moldovei, asa cum s-a intamplat si in 1997. Stiind acest fapt, autoritatile au demonstrat pe parcursul ultimei jumatati de an ca sunt gata sa urmeze Kremlinul aproape cu ochii inchisi. Se pare ca interesul personal, electoral, a prevalat asupra faptului ca majoritatea din noi vrea in Europa.
Rusia construieste un spatiu civilizational euro-asiatic, un sistem de tip autocrat sau eventual totaliar. UE, in schimb construieste un spatiu civilizational european, de propsperitate, bunstare si a statului de drept, in care toti suntem egali in fata legii. Rusia niciodata nu va accepta prezenta noastra in UE, tot asa cum si e cazul NATO. Ei si-au invatat lectia cu Suedia si Finlanda, care acum incep sa discute activ renuntarea la neutralitate si intrarea in NATO – cred ca e clar de ce. Rusia intelegfe si ea – cei care cred ca renuntarea de la cooperarea cu NATO, ne va permite sa mergem spre UE gresesc amarnic.
Cred ca e clar ca miscarea spre Rusia nu e o miscare spre Europa. Mai putin de sase procente din populatia tarii crede solutionarea conflictului transnistrean drept un subiect de importanta majora pentru ei. Populatia Republicii Moldova este ingrijorata de faptul ca sunt saraci si tara la fel, ca rudele lor trebuie sa plece, in Europa, de altfel, in cautarea unei bucati de paine. Actiunile actuale a le guvernarii, vizitele care par sa contina conotatii electorale si nu nationale, ne pot duce la inca o concluzie – guvenrarea incearca sa distraga atentia populatiei de la problemele reale si sa deraieze dezbaterea politica de la faptul ca suntem cea mai saraca tara in Europa, spre pericolul rusesc, pe care, de altfel, tot ei l-au generat.
Un lucru il uita autoriatile comuniste – in aceasta camapnie electorala nu participa doar ei, in aceasta tara locuiesc toti cetatenii Republicii Moldova, mai este un maine. Sunt sigur ca actorii politici responsabili trebuie sa inteleaga aceste evolutii. Ar urma sa vedem cum reactioneaza ei la vizita Presedintelui Voronin, fara ca sa joace pe placul lui. Poate ca si ei ar trebui sa sugereze ca in asteptarea lui Smirnov nu se va intampla nimic, sau cel putin nimic bun.
Subscribe to:
Posts (Atom)