Monday, January 11, 2010

Prioritati politica externa 2010

Ante scriptum - Pentru cei carora le plac glumele inclusiv cele mai cu putin gust, voi mentiona ca a REinceput circulatia unui banc (caz real, de altfel!) - un fost presedinte de colhoz a venit la o ambasada si a spus - pai daca am condus un colhoz cu 500 vaci, cat ii s conduc o ambasada de 5 oameni...

Poate nu e nimic absolut nou, insa totusi acum, cand se tot discuta posturile de ambasadori, iar "algoritmul" a revenit in zvonurile pe marginea acestui proces si multi "necunoscuti" publicului si cei departati de cele ale diplomatiei, care au "dormitat" pana acum si nu s-au facut observati in anul electoral 2009, ravnesc la aceste posturi, aceasta postare/interviu este cat se poate de valabila. Sa vedem daca vor prevala interesele de partid, prieteniile personale sau totusi profesionalismul si dedicatia democratiei. Naiv?
-----------------------------------------------------------

09 ianuarie 2010
Interviu pentru PublicaTV


Pentru expertii de politica externa din societatea civila, care sunt interesati in europenizarea Republicii Moldova, relatiile internationale au fost un subiect de importanta deosebita in anul 2009. Pornind de la intelegerea ca Republica Moldova este un stat mic, care trebuie sa fie activ in plan international pentru a atrage atentia si sustinerea cuvenita, o serie de experti au contribuit in proportie de peste 80 la suta la programul de guvernare actual, care corespunde viziunilor de europenizare a societatii. Insa, in acelasi timp, reprezentantii societatii civile ramam atenti la implmentarea acestor prioritati, la care tin foarte mult, acestea reprezentand in opinia noastra interesele a unei bune parti ai populatiei pro-europene si nu doar al partielor politice.

Astfel, prioritatile pentru anul 2010 ar trebui sa corespunda celor 5 prioriati din programul de guvernare pe relatiile - UE, Romania, Ucraina, SUA si Rusia.

Exista, insa, o prioritate care prevaleaza asupra celor cinci enumerate mai sus - relatiile cu donatorii importanti. Relatiile cu acestia nu s-au terminat in 2009, dar urmeaza a continua in 2010, injclusiv prin negocieri si dialoguri aditionale. In contextul unor discutii din Republica Moldova privind eventualitatea sau evitarea alegerilor anticipate in 2010, dialogul cu institutiile financiare internationale ar putea sa fie unul mai dificil. Astfel, realitatile interne politice de moment, neclaritatile din 2010, ar putea influenta relatia noastra cu aceste institutii si avea impact negativ chiar asupra acelor partide care actualmente inclina spre anticipate. Situatia din toamna anului 2010 ar putea fi diferita de cea de la sfarsitul anulu 2009.

Relatiile externe ale Republicii Moldova cu partenerii sai externei, astfel, sunt intr-o interconexiune stransa si nu pot fi tratate ca subiecte separate, intr-o lume unde globalizarea inseamna si interdependenta.

MAEIE - Daca sa ne referinm la necesitatile pentru implementarea politicii externe atuni pe primul loc trec
a) Asigurarea decentralizarii MAEIE, astfel incat sefii de departamente si directii sa fie mai liberi in luarea deciziilor corespunzatoare nivelului lor.
b) Pentru ca acestia sa fie capabili sa-si indeplineasca sarcinile, e nevoie ca acestia sa fie selectati din cadre bine pregatite de la MAEIE prin o eventuala evaluare, independenta - cu o comisie cu participarea unor specialisti in doemiu din sfera academica si de expertiza, inclusiv si de la MAEIE, dar intr-o proportie mai mica decat ceilalti membri independenti.
c) Ridicarea nivelului de pregatire a angajatilor MAEIE prin trimiterea lor obligatorie la cursuri de perfectionare, nu doar diplomatic, dar si in domeniul managementului.

AMBASADORII - Un element extrem de important pentru o metodologie de succes a promovarii relatiilor externe va fi felul in care vor fi desemnati viitorii ambasadori ai Republicii Moldova. Daca pana acum acestia au fost neprofesionisti, pe care i-a multumit PCRM cu o "pensie de onoare" peste hotarele tarii, ceea ce a dus la ambasada slabe, atunci acum aceste nominalizari trebuie facute in baza unor criterii profesionale clare - ar trebui sa fie numiti profesionisti in domeniu, cu experienta anterioara, [prin metoada selectarii acestora si aprobarii, asa cum se face in Europa, prin MAEIE, iar ulterior prin Comisia pentru politica externa a Parlamentului, pentru o examinarea minutioasa a cunoasterii subiectului, limbii tarii unde pleaca, etc. O astfel de practica a r duce la o crestere a profesionalismului in doemiul diplomatic si ar schimba politica externa a RM, acum cand inca mai avem o deschidere in Occident, ar care nu va dura foarte mult. In acelasi context vom mentioa si faptul ca fiecare din ambasadorii numiti va avea un rol de important pentru Republica Moldova, deoarece politica UE se face in capitalele statelor membre - astfel, doar un corp diplomatic bine pregatit, care sa corespunda criteriilor prfesionale mentionate mai sus, va putea infleuta cateodata decisiv deciziile intregii organizatii. Putem presupune ca societatea civila va urmari cu mare atentie acest proces.

Daca sa trecem la relatiile pe cele 5 prioritati, in cazul UE, pe parcursul acestui an autoritatile Republicii Moldova ar trebui sa inceapa sau deja demareaza:
1. Negocierile cu UE privind Acordul de asociere, care incep luni 11 ianuarie 2009. Ucraina negociaza aproape 3 ani un astfel de Acord. In cazul Republicii Moldova speram la un pas mai rapid, insa acesta va depinde, ca si in Ucraina, de evolutiile politice interne. Revenidn la aceasta conexiune dintre evolutiile interne si impactul relatiilor externe, daca se va merge pe formula unor alegeri anticipate, sar putea ca mersul negocierilor sa fie mai lent. In cazul evitarii alegerilor atat populatia tarii cat si o guvernare care implementeaza reforme pe parcursul a 4-5 ani ar avea de castigat. Totul insa va depinde de cum vor percepe evolutiile din Republica Moldova partenerii nostri externi. Astfel, atat in relatia cu UE cat si in relatia cu alti parteneri se resimte necesitatea implementarii cat mai curand a unei strategii de comunicare externa.
2. Negocierile privind regimul de facilitare a vizelor este un alt element important pentru cetatenii tarii, poate chiar mai de inteles decat un Acord de asociere. Negocierea si implementarea unor prevederi in ce priveste facilitarea vizelor va fi dependenta de actiunile autoritatilor tarii - asigurarea unui control adecvat asupra evidentei si calatoriilor populatiei, dar intr-o maniera europeana, nu actuala. Controlul asupra tranzitului strainilor prin RM ar fi un alt subiect de interes, inclusiv prin prisma securizarea fronitierei Republicii Moldova pe sectorul transnistrean. Aici vad un rol foarte important pentru Misiunea EUBAM. Relatiile pe acest doemniu ar putea sa evolueze pozitiv daca se va atesta o deschidere pe care ar demonstra-o autoritatile Republicii Moldova in interactiunea politiilor, serviciilor la frontiera ale tarii noastre cu cele din statele-membre UE, nu doar cu Europol sau Interpol.

In ce priveste relatiile cu Romania - semnarea parteneriatului strategic European si stabilirea unor comisii comune de consultari si lucru pe doenmnii ce tin de relatiile biltaterale, dar in primul rand de integrarea europeana.

In relatiile cu Ucraina - pentru implementarea unui parteneriat strategic, este nevoie c in paralel sa fie solutionate problemele ce tin de frontiera si pripritatea, dar si cele ce tin de implecarea Ucrainei in solutionarea conflictului transnistrean. Pornind de la ideea ca Ucraina negociaza cu UE de aproape 3 ani Acordul de asociere, precum si alte subiecte de integrare europeana, venimla cel de-al doilea element, sau constatare - expereinta acestei tari este, intr-o anumita masura, de inetres pentru autoritatile tarii noastre. Consultarile in doemniu si stabilirea unor relatii, dar nu si interedepenentei, de integrare europeana ar fi de real folos pentru viitorul ambelor tari.

In relatia cu SUA - vom merge nu doar pe formula sustinerii financiare RM de catre SUA. O relatie este un drum cu miscare in amebele sensuri. Astfel, tara noastra va interactiona cu SUA in diverse subiecte de politica externa in cadrul forurilor internationale pentru promovarea pacii, democratiei si drepturilor omului si va interactiona in acest sens in domeniul securitatii internationale in vederea eliminarii comune a riscurilor si amentintarilor pe plan global. Desi Republica Moldova este un stat mic, fiecare actiune a sa in relatia cu SUA conteaza, dup cum am vazut din reactia extrem de pozitiva a SUA fata de noua guvernare. Aceasta relatie trebuie fructificata si in conetxtul promovarii intereselor comune ale RM in asigurarea securitatii eruopene, inclusiv in zona conflictului transnistrean.

Deloc nu in ultimul rand relatia cu Rusia uremaza a fi construita in baza corectitudinii si intelegerii actiunilor Kremlinului in aceasta regiune. In doemniul relatiilor comerciale relatia trebuie sa fie una buna, dar nu si una prioritara, pentru a mentine o balanta in comertul exterior al arii naostre, dar si pentru mentinerea unor piete de desfacere profitabile intr-o meniera atenta, dar prietenoasa. In ce priveste relatia politica, urmeaza ca sa fie consultate inca o data, deja in 2010, subiectele ce tin de solutionarea conflictului transnistrean (dar nu si negociate) si retragerea trupelor ruse, pentru a evalua necesitatile de politica externa a RM in relatia sa cu Federatia Rusa si pentru a discuta subiectele cu alti parteneri importanti. Maniera in care vor fi discutate subiectele de inetres comun va fi una extrem de importanta pentru perceptia si reactiile Kremlinului.

-----------------------------------------------------------

7 comments:

DEnis CEnusa said...

Vlad, cred ca se vor lua decizii in baza mai multor criterii, inclusiv relatii interpersonale. Cel mai mult conteaza ca prioritar sa fie principiul profesionalismului si nicidecum nu partajarea portofoliilor de ambasadori in functie de afilierea lor partinica. Deocamdata nu vad semne ca sa fie vizati si reprezentantii societatii civile, dar cine stie ce se petrece cu adevarat in spatele usilor.

Dan said...

consider că actualul Ministru de Externe, Iurie Leancă va pune cel mai mare accent pe profesionalism şi colhoznicii vor zbura din posturi. Iar societatea civilă trebuie să fie activă dacă doreşte să fie auzită.

Unknown said...

probabil e cea mai buna definire a prioritatilor pentru PE din ultimul deceniu. 5 directii stategice, care se bifurca intre ele cer o munca asidua indrazneata si transparenta(aici ma refer la societatea civila). Asadar nu cred ca se vor gasi lopeti pentru tot coloritul politic national- de altfel iarasi vor bate pasul ca in fabula lui Donici. Relatiile interpersonale isi au si ele avantajul lor mai ales in politica.

Anonymous said...

Atata timp cat posturile de Ambasador vor fi politizate si impartite pe criteriile fostului presedinte Voronin Moldova nu va avea diplomatie profesionista si eficienta. Inainte de a selecta candidatii la aceste posturi Ministerul de Externe de la Chisinau ar trebui sa faca un studiu pentru a vedea cum procedeaza alte tari. Din cate cunosc, foarte multe tari s-au dezis demult de la numirea Ambasadorilor pe criterii politice sau din randurile fostilor demnitari de stat (ministri, parlamentari etc). Sa nu uitam nici pentru un moment ca ambasadele sunt subdiviziuni directe ale Ministerului de Externe. Prin urmare, si in Ambasade trebuie numite doar persoane bine pregatite din cadrul acestui Minister, si in primul rand Ambasadorii. Cine cunoaste mai bine specificul si subtilitatile activitatii diplomatice decat un specialist in domeniu cu studii speciale? Cu tot respectul fata de fostii ministri, parlamentari, activisti de partid etc, dar ei nu au pregatirea cuvenita pentru a conduce eficient o misiune diplomatica si a reprezenta tara noastra cu demnitate peste hotare. Cu atat mai mult ca un Ambasador trebuie sa fie un membru activ al misiunii diplomatice, sa munceasca din greu de rand cu ceilalti diplomati, dar nu sa fie ca un "General de nunta". Moldova nu poate sa-si permita sa aiba misiuni diplomatice cu multi diplomati. Ambasadorii tarilor mari, care au in subordine zeci de diplomati, pot sa-si permita sa aiba si un interpret personal daca nu cunoaste limba statului de resedinta. Dar noi, cu 2-3-5 diplomati maximum, nici intr-un caz nu trebuie sa ne permitem acest lucru. Un Ambasador trebuie sa fie furnizor de servicii si producator de materiale, dar nu consumator, asa cum au fost multi din cei rechemati.
Stimati guvernanti, D-le Ministru Iu.Leanca, nu cautati candidati la posturile de Ambasadori din afara Ministerului de Externe si nu permiteti acest lucru nici intr-un caz. MAEIE are cadre indeajuns bine pregatite, cu o experienta bogata in domeniu, care cunosc foarte bine cateva limbi de circulatie internationala. Aceste persoane pot cu siguranta fi numite in calitate de Ambasadori ai tarii noastre peste hotare si sunt convins ca vor face fata cu mult mai bine decat orice alta persoana din afara MAEIE si vor apara cu demnitate interesele tarii noastre. E timpul revenirii la normalitate in diplomatia Moldovei cand rotatia de cadre, inclusiv si cele de Ambasador, sa fie cea clsica, ca in toate tarile civilizate: Minister - Misiune - Minister. Doar asa vom putea avea o diplomatie eficienta si proactiva.

Vlad Lupan said...

Ar fi bine sa clarific cateva lucruri:

Catre Denis - ai dreptate. De altfel cand eram student la SNSPA un profesor (fost consilier prezidential) ne-a spus off-the-record - baieti, construiti-va relatii personale, aceste relatii vor fi foarte importante pentru voi nu mai putin decat calitatile profesionale. Insa dupa 8 ani de relatii personale stil PKRM, sper totusi ca acest lucru sa nu PREVALEZE acum. Deci de acord, sa fie prioritar profesionalismul - totusi zvonurile cu afilierea circula. Deci era nevoie de acest mesaj, care, desi cine stie daca il vor asculta cei care trebuie.

Dan - il cunosc pe actualul ministru destul de bine. Am lucrat impreuna, inclusv recent... in toamna.

Anonimului si inca ceva pentru Dan - ii multumesc anonimului:) pe care il cunosc foarte bine pentru comentariu si ii multumesc pentru e-mail. Din cate aud Ministrul Leanca incearca sa promoveze profesionisti, dar zvonurile spun ca de prin partide "sufla" a Algoritm. Tot conform zvonisticii Iurie Leanca incearca sa reziste si sa promoveze profesionistii. Sper sa ii reuseasca. Aici totalmente de acord in ce priveste rotatia de cadre profesioniste, doar asa este ridicat profesionalismul - un sef de directe este deobicei un fost ambasador - in occident daca te adresezi unui sef de Directie la MAE "domnule ambasador" nu gresesti (cu exceptia Moldovei, ca asa am patit si eu, cand am fost director) - voi aminti ca in alte state, spre care tindem, exista un anumit procent de ambasadori numiti pe criterii politice, insa proportia e cam de 20 la suta si oricum sunt alesi candidati capabili. Deci chiar sper sa vad 80% ambasadori profesionisti si ii urez Ministrului Leanca succes sa tina piept algo-ritmicilor:)


Totusi revin le speranta sa fie considerate candidaturi care intr-adevar au lucrat pentru o schimbare democratica si au demonstrat adeziunea valorilor democratice. Nu totul depinde de Ministru sau de relatiile lui inclusiv.

Natalia - multumesc. Sa vedem, sper totusi ca tara asta sa iasa din cumetrism si nepotism, si sa mearga spre meritocratie, macar vre-o data.

Unknown said...

Sa speram ca este unul din cei mai buni dupa ministrul Popov.
E corect ca avem multe facultati de REI in tara, dar nu si o scoala diplomatica de calitate. Nu numai cunoasterea limbii este criteriul de baza pentru un eventual diplomat precum si a celor care muncesc in acest minister. Sper ca duduitele frumoase de pe la minister sa mai si depuna eforturi sau sa curate locul
Este daca vreti o problema profunda a Moldovei care ne va periclita viitorul

Vlad Lupan said...

NU LEANCA E PROBLEMA SAU SOLUTIA! Am plecat prea departe de la substanta discutiei pe ambasadori.

Vreau sa readuc atentia la faptul ca nu discutam calitatile personale ale lui Iurie Leanca, care este diplomat, cu MGIMO, MID si ambasada URSS, dar are si o experienta bogata in serviciul diplomatic al RM, cu dedicatie pentru patria lui. Toate bune cu dl Leanca, dar nu el hotaraste numirile...!

Subiectul postarii deci este - NU MINISTRUL LEANCA HOTARASTE NUMIRILE AMBASADORILOR. Sper ca stiti care e procedura si asta e clar, si deoarece acest proces de nominalizari acum incepe sa fie discutat in Alianta se revine la Algoritm.

Conform acestui Algo-ritm se pare ca sunt distribuite capitalele - georgrafic si respectiv ficare componenta a AIE isi alege capitalele care le poate lua. Asta, din punct de vedere a prioriatilor de politica externe, pe care le-am si scir, e bine?

Cu revenirea la Algoritm, se pare ca a inceput sa adieze a lupta pentru posturi pe criterii - eu am dat hartiutze in campanie prin raioane, deci vreau sa am post de... ambasador.

Asa zvonuri circula, desi nu cred ca e 100 procente chiar pe hartiutze (de fapt asa mi-a zis cineva dintr-un partid, exagerand intentionat ca sa - mi demonstreze dramatismul situatiei).

Deci - hartiutze?! Astfel de evolutii trebuie evitate. Ori vom avea ambasadori "alge-in-ritm", adica foarte ritmici, dar totusi alge, ba chiar amebe...

Leanca nu rapunde de nominalizarile restului partidelor. Algoritmul ar fi acceptabil doar daca componentele AIE ar sta un pic sa gandeasca si ar face o lista de cadre calificate, pe care sa le propuna, dupa o discutie serioasa cu aceste cadre.

Deci problema nu e daca Leanca e bun sau nu. Problema e ca toate componentele AIE trebuie sa fie responsabile, iar nominalizarile politice sa fie minime-minimorum (20% adica 5-6 ambasadori si aia nu in capitale absolut prioritare), ori altfel revenim la favoritsm politic si nepotism, ca si asa au fost cateva semnale deja.