Am inceput cu un proverb romanesc binecunoscut, avand in vedere situatia in jurul conflictului transnistrean. Situatia economica si sociala din Republica Moldova se deterioreaza, iar autoritatile "rezolva", fara a rezolva, conflictul transnistrean. Presedintele Voronin cedeaza la Moscova, ca astazi sa fuga de Smirnov, demonstrand asemenea fluctuatii, incat ar putea ridica semne de intrebare in ce priveste stabilitatea fluxului decizional al presedintelui, in sensul personal.
Printre problemele majore ale populatiei din tara noastra, problema transnistreana se bucura de o popularitate de aproximativ 2-5 procente, in dependenta ce sondaj consultati. Insa in ultimele cateva luni oficiali ia Republicii Moldova au cheltuit banii publici pentru calatorii la Moscova trambitand un posibil progres in solutionarea transnistreana.
S-a mentionat de mai multe ori ca in rezultatul calatoriilor guvernamentale in perioada electorala, acestea au facut mai multe cedari Moscovei. Printre acestea se numara si faptul ca au acceptat sa nu mai ceara transformarea asa-numitei operatiuni de mentinere a pacii, care nu corespunde criteriilor internationala in una cu adevarat internationala. De fapt, cred ca am fost unicul care a aminit de faptul ca trupele ruse aflate in reguine exercita doua roluri in paralel - cea de gardieni ale depozitelor de armamente si cea de asa numit pacificator. Deci sunt aceleasi trupe, indivizibile conform Federatiei Ruse. Acest punct de vedere, cu ajutorul unor cancelarii occidentale, este intens promovat in Vest. Or acest lucru inseamna ca Republica Moldova acceptand sa nu mai transforme operatiunea de mentinere a pacii, s-a dezis si de retragerea trupelor ruse, implicit autoritatile moldvae s-au dezis de la implementarea prederilor de retragere a trupelor, munitiilor, armamentelor si echipamentelor ruse, negociate "la sange" la Istanbul in 1999.
In schimb presedintia elena a OSCE a salutat adoptarea apelului de la Moscova de a reveni din formatul 2+1 de unde lipsea OSCE, dar si UE sau SUA, in formatul 5+2. Bucuria occidnetului este de ineteles - in sfarsit nu vor mai fi exclusi din afacerile solutionarii conflictului transnistrean, dar si cele ale Moldovei, pentru ca datorita guvernantilor in tara noastra una nu merge fara alta.
Ceea ce nu spun actorii occidentali este ca aceasta decizie a fost luata la Moscova si impusa de Moscova, intr-un format 2+1, din care Occidentul a fost exclus. Ori cum s-a exprimat ziarul rusesc Kommersant - aceasta decizie in formatul de la Moscova echivala cu o bataie de joc de ceilalti mediatori: "На этом фоне тезис о "важном значении постоянного совещания по политическим вопросам в рамках переговорного процесса по приднестровскому урегулированию" в формате 5 + 2 (Молдавия, Приднестровье, РФ, Украина, ОБСЕ, США и ЕС) выглядел как насмешка над остальными посредниками." (Приднестровье и Молдавия подписались в пользу России, Газета «Коммерсантъ», № 48(4103) от 19.03.2009). Decat nimic...
Problema, insa, care apare, este ca La Moscova "troika" din cei doi actori moldo-rusi (ca intr-un alt proverb - noi doi: Ion, Luca si Matei), s-a inteles ca urmatoarea intrevedere dintre Voronin si Smirnov sa se produca la Tiraspol, pe 25 martie 2009. Urmau a fi discutate subiecte economico-sociale si una din primele era tranzitul TIR-urilor transnistrene pe teritorul Republicii Moldova cu placute de inmatriculare eliberate de autoritatile separatiste. Interesul transnisstrean, in esenmta este de a ridica ceea ce ei numesc "blocada economica" asupra sa, ori intr-o interpretare directa sa experte fara sa fie contraloti, asa cum a fost dupa semnarea Memorandumului din 1997. Criza...
Care este motivul final pentru atatea cedari din partea Chisinaului? Alegerile nu le mai comentam, e fara indoiala. Dar ceea ce vroiam sa aduc in atentie este inca o intelegere pe care nu a pomenit-o nimeni - la Moscova partile s-au inteles ca urmatoarea renuniune in formatul international "5+2" sa se produca la... 8 aprilie 2008, la Viena, in Austria, doar la trei zile de la alegerile parlamentare din Republica Moldova. In aceasta perioada autoritatile Republicii Moldova nu ar trebui sa semneze nimic, exercitand doar functii administrative, pana la venirea noului guvern.
Atunci de ce sa accepte guvernarea care nu are putere decizionala o intrevdere la 8 aprilie 2009, in calitate de data de intrevedere? Credemca este o "rasplata" pentru sustinerea mediatica a Federatiei Ruse in campania electorala din Republica Moldova. Aminitim ca suntem o tara in care televiziunea rusa se afla pe locul intai, conducand detasat de televiziunile locale, conform ratingurilor de popularitate, iar Medevedev si Putin sunt cei mai populari politicieni, mult peste ratngul Presedintelui Voronin.
Problema care se pune este ca in formatul 5+2, Rusia va aduce "Declaratia comuna" de la Moscova - cu alte cuvinte axctorii occidnetali vor fi pusi in fata faptului implinit. in ce priveste operatiunea de mentinere a pacii pe care si-o doresc in Moldova si, eventual, dar fara o indicatie directa renuntarea la retragerea trupelor ruse. Tot aici se dorea sa fie prezentate si presupuselee rezultate de la intrevederea programata pe azi, 25 martie 2009, la Tiraspol, dintre Presedintele Voronin si liderul tranistrean Smirnov, unde intreprinderile rusesti ar fi primit acces liber la piata occidentala, fara control din partea utoritatilor de la Chisinau. Probabil pe fundalul nemultumirii Occidentului pe marginea cedarilor de la Moscova, Presedintele Voronin a cautat un motiv, cat de mic sa se "solidarizeze" cu Occidentul - iar in realitate sa nu mearga la Tiraspol.
Or aici tocmai ne amintim de manualele de stiinte politice in care se vorbeste despre infleunata personalitatii asupra procesului decizional. Incazul Republicii Moldova fluctuatiile si lipsa de previziune au devenit proverbiale.
Iata, intr-adevar, ca si aceasta intrevedere de la Tiraspol nu s-a produs. Insa in cazul Occidentului asemenea inconsecventa nu se observa. Astfel, recent in cadrul OSCE s-a circulat un PROIECT de pozitie a statelor occidentale prin care sustin intrevederea de la Moscova din perspectiva faptului ca la Kremlin s-a declarat dorinta de a reveni in formatl 5+2. O parte din statele occidentale, membre ale OSCE si cu Msiuni diplomatice in Republica Moldova, insa au obiectat unei astfel de declaratii.
Ceea ce as sugera este ca Occidentul trebuie,in sfarsit, sa nu sa se mai sinchiseasca sa spuna lucrurilor pe nume, in stil local "moldovenesc". Evenimentele din ultima vreme au demonstrat lipsa de idei solutii viabile in ce priveste solutionarea transnistreana, sau integrarea europeana. Federatia Rusa a mai demonstrat cu prisosinta ca nu va permite Republicii Moldova plecarea din zona sa de influenta, daca noi singuri nu vom face un efort. Rusia nu ne va permite in UE, tot asa cum nu ne permite in NATO - trebuie sa alegem in ce directie dorim sa mergem, cea europana sau euro-asiatica.
In loc sa fie facut acest efort, de modernizare a soocietatii, de pregatire pentru consecintele crizei economice si financiare mondiale, de ridicare a bunastarii populatiei, de intrare, in sfarsit, intr-un spatiu civilizational euro-atlantic, observam ca guvernarea distrage atentia de ala aceste probleme reale, de la problemele populatiei la un subiect pe care nu-l poate solutiona in mod favorabil si european pentru Republica Moldova.
Faptul ca o buna parte a populatiei din Republica Moldova nu vede aceasta problema drept primordiala este parca pozitiv, insa tot acest grup al concetatenilor nostri este multumit si asa, fara toate aceste probleme de alegere civilizationala si de viitorul nostru. Traim in prezent, inclusiv in unul electoral.
Casa arde da baba sa chiaptana.
No comments:
Post a Comment